Vägledningar

Vägledningarna har utarbetats av SFM för att förenkla vardagen för försäkringsförmedlaren, skapa förutsättningar för ett starkare och mer enhetligt skydd för kunderna samt bidra till en ökad kvalitet på försäkringsområdet.

SFM rekommenderar medlemmar att tillämpa vägledningar men det hindrar inte andra aktörer på marknaden att tillämpa den om de så önskar och finner det lämpligt i sin verksamhet.

Antalet regelverk som berör försäkrings­förmedlare ökar ständigt och utmaningen att uppfylla samtliga krav växer därmed. Även om ett flertal regelverk utgår från en proportionalitetsprincip är det ofta en betungande uppgift att kontinuerligt tolka nya lagkrav, bedöma verksamhetsrisker och vidta åtgärder. Många större aktörer har därför valt att införa en intern funktion med uppdrag att säkerställa bolagets regelefterlevnad (”compliance”). Försäkrings­förmedlare är dock inte skyldiga att ha en ansvarig inom compliance (till skillnad från exempelvis banker, försäkrings­bolag och värdepappersbolag). 

Mot bakgrund av ovan har SFM valt att erbjuda fördjupad information och vägledningar inom vissa områden. Även om SFM därmed ger allmän information om specifika områden och praktiska exempel på hur vissa bestämmelser kan hanteras är det upp till varje bolag att göra en enskild bedömning utifrån den aktuella verksamheten. SFM erbjuder inte juridisk vägledning i enskilda fall.

Flera vägledningar skapades i samband med införandet av ny reglering och det är möjligt att det skett förändringar i regelverk eller praxis sedan dess. Har ni synpunkter eller önskemål om vägledningar får ni gärna kontakta oss (info@sfm.se).

Information och vägledningar hittar du i menyn till vänster.

Rekommendationer

Informationsblad