Medlemsansökan
För bolag:
Vid ansökan om medlemskap som nytt bolag måste både en medlemsansökan för bolaget och enskilda ansökningar för verksamma förmedlare fyllas i och skickas in. Bolaget ansvarar för att säkerställa att alla nödvändiga ansökningar lämnas in korrekt.
För förmedlare:
Varje förmedlare som är verksam inom medlemsbolaget och har tillstånd från Finansinspektionen ska fylla i och skicka in en medlemsansökan för förmedlare. Detta är en obligatorisk del av ansökningsprocessen.
Läs mer om att söka tillstånd för försäkringsförmedling på FI:s hemsida.
Förenklad medlemsansökan:
Förmedlare som tidigare varit medlem i SFM och som byter från ett medlemsbolag till ett annat kan använda en förenklad medlemsansökan. Denna ansökningsprocess gäller förmedlare som har varit aktiva inom ett medlemsbolag under de senaste 6 månaderna och som har genomgått SFM:s ursprungliga granskning.
Det är viktigt att den förenklade ansökan skickas in inom denna 6-månadersperiod. Om tidsfristen överskrids måste förmedlaren genomgå hela ansökningsprocessen på nytt.