Nyheter


2025-06-12

SFM:s kommentar till FI:s rapport om intressekonflikter

SFM ser positivt på granskning av marknaden men anser att det är viktigt att skilja mellan faktiska brister och potentiella risker. Finansinspektionens rapport om intressekonflikter inom försäkrings­förmedling pekar på vissa risker, men konstaterar inte felaktigt agerande.

Rapportens sammanfattning och rubriker kan ge intryck av omfattande problem i branschen, men innehållet utgör framför allt en kartläggning utan djupare analys eller verifiering.  

När det gäller ersättningar till försäkrings­förmedlare är det viktigt att förstå det arbete som ligger bakom:

”Förmedlare tar betalt för analys av befintligt sparande, jämförelse av produkter, upphandlingar av bättre villkor, service och administration – sådana saker som inte är rådgivning specifikt.”

SFM understryker att majoriteten av försäkrings­förmedlare agerar professionellt och i linje med gällande regelverk samt SFM:s yrkesetiska riktlinjer. Tove Hässler, vd för SFM kommenterar följande:

”Förtroende är avgörande för hela branschen och därför är det jätteviktigt att ageranden som inte följer gällande lagstiftning och regelverk och som inte utgår från kundens bästa hanteras på bästa sätt. Men jag tycker också det är viktigt att lyfta den nyttan försäkrings­förmedlare skapar för kunderna, att även det får utrymme i debatten när man pratar om förtroende.”

SFM påminner också om att grunden för att arbeta som försäkrings­förmedlare är densamma för alla aktörer, oavsett om man är medlem i en branschorganisation eller inte. Alla måste följa lagen om försäkringsdistribution samt Finansinspektionens föreskrifter och rekommendationer.

Som branschorganisation arbetar SFM kontinuerligt med att höja kvaliteten och stärka kompetensen i branschen. Det sker bland annat genom SFM:s självregleringsorgan InsureSec, som licensierar försäkrings­förmedlare, samt utbildningsföretaget InsureEd.

Genom dessa initiativ vill SFM bidra till en långsiktigt hållbar marknad där kundens behov alltid står i centrum – och där förmedlare fortsätter att vara ett värdefullt stöd för konsumenter i deras finansiella beslut.

Fler nyheter