Fullmakter
Fullmakter spelar en avgörande roll för att försäkringsförmedlare ska kunna ge rådgivning, då de behöver ta del av information från berörda aktörer, (såsom försäkringsbolag) för att kunna tillvarata kundens intressen och utföra sitt uppdrag.
Beroende på vilka uppgifter som kunden önskar att förmedlaren ska utföra kan det även behövas ett mandat att vidta andra åtgärder för kundens räkning. Uppdraget definieras vanligtvis i ett skriftligt uppdragsavtal, men en fullmakt kan dock ändras eller återkallas när som helst.
Informations- eller förmedlingsfullmakt
För att underlätta hanteringen av fullmakter tillhandahåller SFM två typer av fullmakter som har kommit att bli accepterade som branschstandarder. Den ena är en ”informationsfullmakt” vilket ger försäkringsförmedlaren mandat att samla in, granska och använda information om kunden och dess finansiella situation i syfte att erbjuda skräddarsydda försäkringslösningar. Den andra är en ”förmedlarfullmakt” som därutöver kan ge förmedlaren rätt att inhämta prisförslag, hantera befintliga försäkringslösningar, teckna nya försäkringsavtal, anmäla skadeärenden samt, vid behov förhandla med försäkringsbolag.
Branschöverenskommelse
Det finns en överenskommelse mellan försäkringsbolag och försäkringsförmedlare om att informations- och förmedlingsfullmakter ska användas i syfte att uppnå en effektiv, enhetlig, transparent och kundvänlig hantering av liknande uppdrag. Texterna togs fram av arbetsgrupper inom ramen för de samverkansforum som SFM samordnar med representanter från ca åtta försäkringsbolag och åtta försäkringsförmedlare. Texterna har justerats efter remissyttranden från berörda parter, varefter SFM slutligen fastställt fullmakter inom sak- och livförsäkring.
Har du synpunkter?
SFM har inte mandat att vidta åtgärder gentemot ett bolag som avviker från överenskommelsen och kan inte heller göra förändringar i de överenskomna texterna på eget initiativ. SFM tar dock gärna emot synpunkter om fullmakterna inför kommande utvecklingsarbeten (info@sfm.se).