Om MIS-portalen

MIS-portalen skapades på initiativ av Svenska försäkringsförmedlares förening i syfte att underlätta informationsöverföring mellan försäkrings­bolag och förmedlarbolag.

Förutom att vara en plattform med länkar till deltagande bolag ingår representanter från dessa bolag i samarbetet vad gäller utveckling av standarden för informationsutbyte, MIS 2.0 (S4I Standard for Insurance AB).

Projektet startade i januari 2017 och har bedrivits under styrning av S4I Standard for Insurance AB som är ett samägt bolag mellan Svensk Försäkring och SFM. S4Is uppdrag är att utforma (ta fram) innehåll och struktur för informationstjänster för branschen, beskrivna på ett standardiserat sätt. S4I styr inte användningen av formaten, men ska förvalta, beskriva och tillgängliggöra dokumentation för de parter som vill använda dem. De standardiserade formaten som utvecklats och förvaltas av S4I är öppna för alla aktörer att använda sedan den 2 december 2019.

Försäkrings- och fondbolag som önskar ansluta sig till MIS-portalen är välkomna att kontakta info@sfm.se för information om kostnad och övriga villkor.

För mer information om MIS standarden och övriga branschstandarder inom ramen för S4I besök www.s4i.se