Nyheter


2025-11-06

InsureNet: Framtidstro mitt i förändringen

Ledande aktörer inom finans och försäkring möttes på årets InsureNet för att diskutera hur branschen kan växa genom innovation, tillit och samarbete – i en tid av både osäkerhet och möjligheter.

Årets branschevent den 5 november samlade ledande personer från finans- och försäkringssektorn för att diskutera hur vi tillsammans möter en tid präglad av osäkerhet, teknisk utveckling och stora omställningar – men också av framtidstro. Från den globala ekonomins skiftningar till den svenska kapitalmarknadens styrka betonade SFM:s styrelseordförande Gunnar Hökmark vikten av att se förändring som en drivkraft för utveckling. Robert Boije, chefsekonom på SBAB, gav ett brett perspektiv på svensk ekonomi och beskrev hur den globala oron – från handelspolitik till geopolitiska konflikter – påverkar den svenska finansmarknaden och fastighetssektorn. Samtidigt påminde Jenny Rundbladh, vd på SPP, om vikten av tillit – att stärka förtroendet för pensionssystemet och våga prata om pension som en ny början, inte ett slut. I samma anda diskuterades hur digitalisering och AI kan frigöra tid till den personliga rådgivningen där det skapas störst värde för kunden.

Från europeiskt håll gav Timothy Shakesby från Eiopa en inblick i hur AI och data förändrar försäkringsdistributionen, medan Paul Carty från Bipar belyste behovet av tydliga och balanserade regelverk som möjliggör rådgivning, innovation och kundnytta i hela EU. I vd-panelen (Säkra, Max Matthiessen och Söderberg & Partners) betonades samma budskap – att en mer proportionerlig reglering krävs för att förmedlarbranschen ska kunna bidra till tillväxt, innovation och ett starkare kundskydd. Avslutningsvis höll finansmarknadsminister Niklas Wykman ett uppskattat anförande om regeringens prioriteringar för att stärka hushållens ekonomi, öka incitamenten till pensionssparande och se över hur regelverken kan förenklas med tydligare fokus på kundnytta.

Utöver de inspirerande talen och insiktsfulla paneldiskussionerna betonades även vikten av nätverkande – att skapa möten och dialog mellan branschens aktörer. Genom att dela erfarenheter och bygga relationer mellan de aktörer som arbetar med försäkringsdistribution stärks både innovationskraften och förmågan att gemensamt driva försäkringsbranschen framåt.

Fler nyheter