Värdet av försäkrings­förmedlare för kunder, försäkrings­bolag och samhället

För kunder skapar försäkrings-förmedlare värde genom att driva på konkurrensen i försäkrings­marknaden. Det ger flera positiva effekter som större valmöjligheter, produktutveckling och en mer harmoniserad marknad med konkurrens-kraftig prissättning och villkor. Genom kunskap och kompetens om försäkringar utgör försäkringsförmedlaren den personliga rådgivaren till kunden som i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet.

Förståelse för kundbehov och förmedlarnas försäkringskompetens fortsätter vara det viktigaste värdet försäkrings­förmedlare bidrar med både inom sak- och livförsäkring. I årets undersökning ser man även en ökning av vikten av fristående rådgivning samt av att förmedlare bidrar till priskonkurrens på försäkrings­marknaden. Sett till vad förmedlare bidrar med till försäkringsbolagen, så fortsätter distributionskraft vara det viktigaste värdet
enligt undersökningen.


Försäkringsförmedlarbolagens och försäkringsbolagens svar på vad de anser är det viktigaste värdet försäkrings­förmedlare bidrar med till kunder