Nyhetsbrev

Nyhetsbrev december 2025


God jul och gott nytt år! 

När vi nu närmar oss årets slut vill vi på SFM rikta ett varmt tack till alla er medlemmar för ert engagemang, ert förtroende och ert viktiga arbete som ni gör dagligen för era kunder. Försäkrings­förmedling är en central del av ett välfungerande försäkringssystem och en stark kapitalmarknad och det gångna året har tydligt visat hur betydelsefull er roll är – både i vardagen och i större samhällsfrågor.

Under året har vi på SFM haft ett starkt fokus på påverkansarbete. Vi har deltagit aktivt i dialoger och processer kopplade till RIS, FIDA och penningtvättsregelverket (AML). Regelverk som i hög grad påverkar förutsättningarna för försäkrings­förmedling, både nu och framåt. Vårt mål har varit tydligt: att verka för rimliga, proportionerliga och ändamålsenliga regler som utgår från hur försäkrings­förmedling bedrivs i praktiken och som tar hänsyn till den svenska marknadens förutsättningar i ett europeiskt sammanhang.

SFM har löpande och nära dialog med branschens aktörer såsom myndigheter, försäkrings­bolag, beslutsfattare och andra intressenter i både små och stora frågor. Ofta sker detta arbete i det tysta, men det är just där mycket av det verkliga påverkansarbetet sker. I samtalen, remissvaren, mötena och relationerna som bidrar till att försäkringsförmedlarnas perspektiv finns med när beslut fattas.

2025 har varit ett år av förändring och förnyelse. Vi har tagit ett viktigt steg genom att byta namn till Svenska Försäkrings­förmedlare och lansera en ny logotyp. Det är mer än ett nytt namn. Det är en tydligare spegling av vilka vi är, vilka vi företräder och den roll vi vill ta framåt – en modern, relevant och samlande röst för försäkrings­förmedlare i Sverige.

Tillsammans med flera aktörer i branschen, både förmedlare och försäkrings­bolag, har vi under året lanserat det gemensamma traineeprogrammet ”Framtidens försäkringstalanger”, där drygt 20 traineer har antagits. Traineerna har nu matchats med sina mentorer, som är ledande personer inom försäkringsbranschen, och har under våren och hösten deltagit i flera föreläsningar som gett dem värdefull inblick i försäkring och förmedling. Programmet avslutas i mars, och för er som går i rekryteringstankar är ni varmt välkomna att höra av er till oss, så förmedlar vi gärna kontakt.

När vi nu blickar framåt mot 2026 gör vi det med både ödmjukhet och framtidstro. Regelverken fortsätter att utvecklas och kraven ökar, men så gör även möjligheterna. Vår ambition är att fortsätta att stå stadigt vid er sida, bevaka era intressen och bidra till en stark och konkurrenskraftig försäkringsförmedlar­bransch.

Med det vill vi önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år! Vi ses igen 2026!

Karolina, Åsa, Anja och Tove


Välkomna nya medlemmar

Välkomna nya medlemmar

Den 16 december beslutade styrelsen att välkomna 52 nya medlemmar och tre nya bolag.

Vi är väldigt glada att få hälsa er alla varmt välkomna som medlemmar i SFM!

Samtliga nya medlemmar har fått ett introduktionsmejl där vi i korthet beskriver vår verksamhet och presenterar SFM:s hemsida. Där hittar ni värdefull information som kan vara till stor nytta för er som försäkrings­förmedlare. Om ni vill ha en närmare genomgång av hemsidan eller mer information om SFM:s verksamhet, tveka inte att kontakta medlemsansvarig Åsa Humble, info@sfm.se


Regelverk

Hållbarhet

I våras lade EU-kommissionen fram ett omnibusförslag avseende CSRD (regelverket för hållbarhetsrapportering), CS3D (due diligence) samt taxonomin. Trilogförhandling inleddes den 18 november och det har uttalats att parterna förväntas komma överens innan årsskiftet. SFM bevakar utvecklingen med särskilt fokus på de justerade gränser som föreslagits inom CSRD för vilken storlek på bolag som ska omfattas. Bedömningen är att inga, eller i vart fall mycket få, av SFM:s medlemsbolag kommer att omfattas av de nya rapporteringskraven. Parallellt med dessa krav har dock en frivillig rapporteringsstandard tagits fram (”VSME”) för mindre aktörer som vill offentliggöra sina hållbarhetsdata. SFM tar höjd för att den kan komma att bli obligatorisk genom en delegerad akt.
Den 20 november publicerade EU-kommissionen förslag om omfattande ändringar i SFDR (regelverket för hållbarhetsrelaterade upplysningar om finansiella produkter). Förslaget innebär bland annat att de försäkrings­förmedlare som inte är produktutvecklare ska falla utanför regelverkets tillämpningsområde. Därmed skulle skyldigheten att redovisa huvudsakliga negativa konsekvenser (”PAI”) och att publicera hållbarhetsrisker kopplade till bolagets ersättningspolicy tas bort. Vidare introduceras en ny produktkategorisering, vars konsekvenser återstår att analysera. SFM har inkommit med inledande synpunkter till finansdepartementet för att bidra till Sveriges ståndpunkt avseende SFDR.

RIS – Retail Investment Strategy

Trilogen väntas nå en politisk överenskommelse om innehållet i det så kallade omnibuspaketet vid årets sista möte den 17 december.

Därefter fortsätter arbetet med att färdigställa utformningen av regelverket på detaljnivå, inklusive framtagande av kompletterande regler (delegerade akter på så kallad nivå 2) som konkretiserar hur bestämmelserna ska tillämpas i praktiken.

SFM följer utvecklingen nära och fortsätter bidra genom dialog med Regeringskansliet.

AML – Anti Money Laundering
 
Finansinspektionen har meddelat att den periodiska rapporteringen kommer att uppdateras. Efter årets tekniska utmaningar har FI genomfört justeringar som innebär att ja/nej-frågorna framöver blir obligatoriska att besvara.
 
Utöver de tekniska förändringarna tillkommer även åtta nya frågor i rapporteringen. Dessa rör företagets organisation, friheten att tillhandahålla tjänster samt hantering av frysta tillgångar.
 
Ytterligare information om förändringarna finns på Finansinspektionens webbplats.


Information med anledning av medial uppmärksamhet kring dialog mellan SFM och Länsförsäkringar

Eftersom det förekommit medial uppmärksamhet kring en skrivelse tillställd Länsförsäkringar vill vi kort informera om bakgrunden och SFM:s förhållningssätt. I detta läge kommenterar vi inte det enskilda ärendet eller innehållet i skrivelsen, då dialogen med Länsförsäkringar fortsatt pågår.
 
Generellt anser SFM att utgångspunkten för samarbetet mellan kund, förmedlare och försäkringsgivare alltid ska vara kundnyttan. Kunders behov skiljer sig åt mellan olika segment och verksamheter, vilket innebär att det behöver finnas utrymme för olika affärs- och premiehanteringsmodeller. Ytterst är det kunderna som ska kunna avgöra på vilket sätt de vill samarbeta med sin förmedlare och sitt försäkrings­bolag. Samtidigt måste dessa val fungera inom ramen för gällande regelverk och vara administrativt hanterbara för samtliga parter. Förmedlare har tydliga skyldigheter enligt Lagen om försäkringsdistribution och väl fungerande administrativa processer kring premiehantering, fakturering och uppföljning är en förutsättning för ett gott kundskydd och effektiva försäkringslösningar.
 
Bakgrunden till dialogen är att Länsförsäkringar har informerat om sin långsiktiga inriktning på sakområdet, där man ser över modellen för premiehantering. SFM för en löpande och konstruktiv dialog med Länsförsäkringar i denna fråga, med ambitionen att bidra till lösningar som är långsiktigt hållbara, konkurrensneutrala och som tar hänsyn till både kundernas och branschens behov.


InsureNet 2025

 

Stort tack till alla deltagare och besökare.
Tillsammans skapade vi ett mycket lyckat arrangemang.

 

 


SFM Föreningsstämma ”Save the date”

Den 21 maj 2026 kommer SFM hålla sin årliga föreningsstämma med efterföljande program på Villa Källhagen, Stockholm.

Vi ser fram emot att se många medlemmar på plats och återkommer efter årsskiftet med mer information om dagen. 



Annonsera på MIS-portalen

MIS-portalen har cirka 8 000 sidvisningar per vecka och 1 500–2 000 unika besökare per arbetsdag.

Här kan ni nå ut brett i branschen med nyheter eller rekryteringsannonser för ert bolag.
Kontakta oss på info@sfm.se för mer information.



Öppettider för kansliet under jul & nyår

Kansliet håller stängt från och med den 23 december till och med den 7 januari. Under perioden är telefonen stängd. Inkommande mejl till info@sfm.se tas emot och besvaras vid möjlighet.

Följ oss på LinkedIn!
Vi har ett nytt konto i samband med namnbytet – följ oss där för senaste nytt och uppdateringar.

Håll dig uppdaterad via sfm.se

Vill ni nå branschen? Annonsera på MIS-portalen!
MIS-portalen är ett nav för aktörer inom försäkring och finans – med tusentals dagliga besökare. Genom att annonsera här når ni rätt målgrupp i rätt sammanhang.


Telefon 08-545 215 40  |  Hemsida  |  info@sfm.se  |  Avanmälan 

 

Följ oss gärna på LinkedIn