Den framtida förmedlade sak- och livförsäkrings­marknaden 

Enligt representanter i branschen förväntas försäkringsförmedlares betydelse öka de närmsta åren. Försäkrings­förmedlare bör i första hand, enligt branschen som helhet, bibehålla och utveckla relationer till kunder och försäkrings-bolag samt utveckla processer och produkter. Detta lyfts fram som viktiga områden att utveckla både inom sak- och livförsäkrings­marknaden. Att bibehålla och utveckla relationer lyfts fram som särskilt viktigt på livförsäkrings­marknaden, medan det på sakförsäkrings-marknaden är större fokus på att utveckla produkter och processer.

De närmsta två åren prioriterar försäkrings­förmedlare att växa med nya kunder och att fortsätta att arbeta med produktutveckling. AI och digital utveckling, bibehålla och utveckla kompetens, samt ökad konkurrens lyfts fram som försäkringsförmedlarnas främsta utmaningar och risker de kommande två åren. Försäkringsförmedlarna inom sakförsäkring ser att kundernas främsta behov i framtiden utgörs av riskhantering och rådgivning. Inom livförsäkring sticker behovet av rådgivning ut som det i särklass största behovet.

De områden som försäkringsbolagen bedömer att försäkringsförmedlarna i första hand kommer att bidra med i framtiden är system- och processför-bättringar samt djupare förståelse och närhet till kund, vilket stämmer överens med försäkringsförmedlarnas egen syn på deras prioriteringsområden.

De förändringar som sker inom branschen i stort, samt mer specifikt på förmedlarmarknaden, påverkar förväntningarna på Försäkrings­förmedlarens roll.
I detta kapitel behandlas Försäkrings­förmedlarens värdeskapande på sak- och livförsäkrings­marknaden framöver samt Försäkrings­förmedlarens fokus-områden och utmaningar. 


Försäkringsförmedlares och försäkringsbolags uppfattning av om försäkringsförmedlares roll och betydelse förväntas öka eller minska i framtiden


Försäkringsförmedlares perspektiv på vad kunder förväntas behöva ökad hjälp med i framtiden