Försäkringsförmedlare skapar mervärde enligt Svenskt Kvalitetsindex
Företagskunder som använder försäkringsförmedlare är fortsatt nöjdare jämfört med de som har en direktrelation med ett försäkringsbolag. Detta är en trend som vi har sett i flera år. En del av förklaringen till att försäkringsförmedlare får väldigt höga betyg inom service och proaktivitet.
Sfm kommenterar EU-kommissionens förslag om att skjuta upp Mifid 2 till år 2018 via Risk och Försäkring
Om EU-kommissionen avser hela MiFID 2 direktivet är det ett välkommet förslag för det möjliggör för den svenska regeringen att hinna ta fram en konsekvensanalys av MiFID 2 och även kunna harmonisera arbetet med försäkringsdirektivet IDD. Försäkringsmarknaden är komplex och behöver en egen lagstiftningen.
Remissvar ang konsultationsinbjudan IORP
Krav på skriftligt avtal vid försäljning av premiepensionstjänster
Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill… läs mer
Krav på rådgivare
I en artikel i DI från den 22 april kan man läsa om Swedsec och licenser. Det framgår av artikeln att man gärna ser fler försäkringsförmedlare och fondbolag som anslutna och att en kund bör kolla upp om företag är anslutna eller inte. Som exempel nämns Acta:s kapitalförvaltningsbolag. Sfm är positiva till självreglering och uppstramning… läs mer
Krav på skriftligt avtal vid försäljning av premiepensionstjänster
Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill… läs mer
Koll på fullmakter
Den gemensamma satsningen på fullmaktshantering, där Sfm och Svensk Försäkring är ägare och Pensionsmyndigheten ingår i styrningen har nu dragit igång verksamheten. Den 19 mars hölls bolagsstämma och konstituerande styrelsemöte i det nya bolaget. Vid bolagsstämman valdes Peder Sjölander från Pensionsmyndigheten till ordförande i bolaget och Helen Stoye till suppleant. Som styrelseledamöter från Sfm valdes… läs mer
Förslag till EU-förordning för skydd av personuppgifter
Sfm medverkade i förra veckan i ett frukostseminarium som var anordnat av Datainspektionen. Där informerades om det förslag på ny dataskyddsförordning som finns inom EU. Här följer lite information kring det och även en checklista över det som du behöver ha koll på när det gäller nuvarande reglering i personuppgiftslagen (PuL).
Utredning om konsumentskydd
Utredningen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning överlämnades den 3 februari till departementet. I utredningen ges flera förslag som – om de genomförs – kommer att påverka försäkringsförmedlare. Utredningen föreslår inte konkreta lagstiftningsåtgärder, utan resonerar kring frågorna om ökat konsumentskydd. Stafettpinnen överlämnas sedan till Mifid-utredningen som ska föreslå konkreta lagförslag (enligt plan ska den vara färdig… läs mer
Avgörande från InsureSecs:s disciplinnämnd om god förmedlarsed
Det första avgörandet har nu kommit och av det framgår att en förmedlare inte kan friskriva sig från rådgivningsansvaret. Läs hela beslutet här: http://www.insuresec.se/namnd. Vänliga hälsningarCharlotta