SFM:s utblick gällande effekterna av ’the Great Lockdown’
IMF (International Monetary Fund) förutspådde i World Economic Outlook i oktober 2020 att den globala ekonomin kommer att krympa med 4,4 procent 2020. I rapporten beskriver IMF hur världen nu håller på att ta sig upp från ’the Great Lockdown’ i april med en prognos om global BNP-tillväxt om 0,6 procent för 2021. Hur pandemin… läs mer
Nyhetsbrev november
Nu kan du läsa vårt senaste nyhetsbrev med allt som har hänt under november månad. Klicka på länken här för att läsa nyhetsbrevet. >>>
Remiss gällande antagning av nya medlemmar
Här kan du ladda ner remissen över bolag och förmedlare som har sökt medlemskap hos SFM. Dessa kommer att behandlas på vårt kommande styrelsemöte den 17 dec. Remiss december
Ny agenda för EU:s konsumentpolitik
Europeiska kommissionen har lanserat den nya konsumentagendan med prioriteringar för konsumenter i EU 2020- 2025. Den nya agendan tar ett helhetsgrepp kring konsumenter via olika sektorer och målet är att säkerställa konsumentskydd vid genomförande av annan EU-politik. EU- kommissionen prioriterar i agendan en grön övergång, digitaliseringen, efterlevnad av konsumenträttigheter och särskilda behov hos utsatta konsumenter…. läs mer
Glädjande att kundnöjdheten ökar inom försäkringsförmedlarbranschen
Pressmeddelande: Glädjande att kundnöjdheten ökar inom försäkringsförmedlarbranschen Försäkringsförmedlarbranschen fortsätter ha ett högt förtroende bland sina kunder. I svenskt kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning som presenterades i dag är det tydligt att försäkringsförmedlarbranschen ökar i kundnöjdhet i år igen. Rapporten lyfter relationen mellan kundnöjdhet och hållbarhet liksom information och tillgänglighet som viktiga faktorer för kundupplevelsen. Årets rapport… läs mer
Nyhetsbrev oktober
Idag skickade vi ut vårt senaste nyhetsbrev med allt som hänt under oktober månad samt annan viktig information. För att ta del av nyhetsbrevet, följ denna länk >>>
Kom ihåg den årliga kunskapsuppdateringen
År 2020 har varit ett ovanligt år med anledning av Covid-19. Pandemin har påverkat hela vårt samhälle och däribland försäkrings- och förmedlarbranschen. Året närmar sig nu sitt slut och vi vill påminna er om att försäkringsförmedlare och -distributörer behöver delta i fortbildning varje år i enlighet med Finansinspektionens föreskrifter om försäkringsdistribution. Kravet om minst 15 timmars… läs mer
Finansinspektionen om försäkringsdistributörer i ny tillsynsrapport
Finansinspektionen har nyligen i en tillsynsrapport pekat på vikten av konsumentskydd i samband med försäkringsdistribution och att konsumenter ska erbjudas produkter som är lämpliga i förhållande till deras behov och förutsättningar, så kallad målmarknad (Fullständiga rapporten finns längst ned på denna länk). SFM sätter stort värde i ett starkt konsumentskydd som bygger på transparens och… läs mer
Hållbara utbildningar och medarbetare inom försäkringsbranschen
InsureEd är företaget som arbetar med fortbildning och yrkesrollsutveckling för personer verksamma inom försäkringsbranschen. I en bransch som ständigt förändras och ställs inför nya utmaningar, både vad gäller lagar och regler så väl som nya tekniska innovationer, behöver man som verksam hänga med för att hålla god kvalitet i sitt arbete som exempelvis försäkringsförmedlare –… läs mer
InsureEd ökar nu kapaciteten för en effektiv och heltäckande utbildning inom branschen
Pressmeddelande: InsureEd har bedrivit utbildningsverksamhet inom försäkringsbranschen sedan 2017 och med en stor efterfrågan på företagets produkter väljer nu InsureEd att ta in nytt kapital och bredda ägandet för att möta den stora efterfrågan som finns på utbildningar inom försäkringsbranschen -men även utanför. Vi har sett en stor och växande efterfrågan på InsureEd:s många olika… läs mer
EIOPA vill främja konsumentcentrerade metoder
Idag publicerade EIOPA en rapport som beskriver deras syn på regelverket vad gäller produkttillsyn (POG, Product governance oversight). EIOPA menar att huvudsyftet med tillsynen av POG är att säkerställa en konsumentcentrerade ansats i praktiken. Detta omfattar produktgodkännande, distribution samt övervaknings- och granskningsprocesser. EIOPA lyfter fram att produktbolag och distributörer bör ta hänsyn till deras affärsmodell,… läs mer
Digital konferens om miljöansvarsdirektivet – öppen anmälan
EU-Kommissionen, som SFM informerat om tidigare, utvärderar miljöansvarsdirektivet och släppte under sommaren 2020 en rapport om de senaste slutsatserna. Ett led i kommissionens arbete utgörs av en konferens som i år arrangeras helt digitalt och är öppen för anmälan av intresserade. Konferensen arrangeras 16-20 november med seminarier mellan 09.30-13.00 och på eftermiddagarna kommer särskilt inbjudna… läs mer
EIOPAs senaste frågor och svar
EIOPA publicerar löpande frågor och svar (Q&As) som är ett praktiskt tillsynsverktyg för att stödja ”en gemensam tillsyn och tillsynsmetoder”. EIOPA:s frågor och svar är icke-bindande och de omfattas inte av ”följ eller förklara”-förfarandet. Dessa frågor och svar ger praktisk vägledning om tillämpningen av IDD och de delegerade förordningarna om i huvudsak POG och om… läs mer
Synpunkter på EU-kommissionens digitala strategi för EU
Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) har fått möjlighet att lämna synpunkter med anledning av att EU-kommissionen den 24 sep 2020 presenterat en digital strategi för EU ”Digital Finance Package”[1]. I förslaget ingår en strategi som syftar till att ta till vara den digitala utvecklingen på finansmarknaden till förmån för konsumenter och företag samt en strategi för… läs mer
Nyhetsbrev september
Nu kan du läsa vårt nyhetsbrev för september 2020, klicka här >>>
Vd Karin Lindblad i stor intervju om SFM
SFM och förmedlarna agerar både för kund och samhällsekonomi – Försäkringsförmedlare har en nyckelroll på försäkringsmarknaden och bidrar till en ökad konkurrens på försäkringsområdet. Försäkringsförmedlarnas kunder ska känna sig trygga, vara nöjda och de ska få tillgång till försäkringar som erbjuds i konkurrens. På så sätt tillför försäkringsförmedling och förmedlarna ett stort värde till… läs mer
Ny plan klubbad för stärkt kapitalmarknadsunion inom EU
EU-kommissionen har fastställt en plan för en starkare kapitalmarknadsunion inom EU och hänvisar till att den kommer vara central för att uppnå återhämtning efter Covid-19. I den nya handlingsplanen listar kommissionen 16 åtgärder, inklusive åtgärder som berör marknaden för försäkringsdistribution (höja kvaliteten på finansiell rådgivning, och en utvärdering av reglerna i samband med incitament, investeringsrådgivning… läs mer
Penningtvätt – därför måste försäkringsförmedlare ställa frågor
Penningtvätt – därför måste försäkringsförmedlare ställa frågor SFM presenterar branschgemensam kundinformation. Försäkringsförmedlare som distribuerar livförsäkring är en av de aktörer som omfattas av regelverket för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Ett viktigt led i att följa regelverket är att berörda aktörer får in tillräcklig information från sina kunder för att kunna bedöma risken… läs mer
EU- kommissionen om förberedelser inför Brexit
Brexit Nyligen gav EU-kommissionen ut en kommunikation om vilka förberedelser som krävs med anledning av Brexit. Nedan punktlista är ett utdrag av relevans för försäkringsförmedlare som bedriver gränsöverskridande verksamhet: Sedan den 1 februari 2020 har Storbritannien dragit sig ur Europeiska Unionen och blivit ett ”tredjeland”. Utträdesavtalet föreskriver en övergångsperiod som slutar den 31 december 2020…. läs mer
Dom i brittiskt testfall om avbrottsförsäkring
Financial Conduct Authority (FCA), brittiska motsvarigheten till Finansinspektionens avdelning för uppförandetillsyn, har drivit ett så kallat test-case i högsta domstolen för att pröva ett 21 individuella försäkringsvillkor från ett antal försäkringsbolag verksamma på den brittiska marknaden. Domen meddelades den 15 september och spänner över 150 sidor. Domen innebär inte ett beslut i enskilda fall av… läs mer
InsureEd söker en digital pedagog
Länk till InsureEds annons här: https://www.insureed.se/lediga-tjanster/ InsureEd stärker teamet med ytterligare en initiativrik och självgående kollega denna gång med inriktning mot teknik och digital pedagogik. I rollen som Digital pedagog konfigurerar och designar du vårt LMS (Learning Management System) att möta våra kunders behov av pedagogisk digital fortbildning. InsureEd är ett nystartat utbildningsbolag specialiserade… läs mer
SFM:s vägledningar ger riktlinjer för omsorgsplikt
Artikel publicerad av Risk & Försäkring, Georg Ebert, länk till artikeln här >>> Omsorgsplikt, dokumentationskrav och rådgivning är de viktigaste beståndsdelarna i Sfm:s nya vägledningsdokument som nyligen publicerades. Sfm:s jurist Per Johan Gidlund berättar om varför det behövs vägledningsdokument och hur de ska utvecklas framöver. Att bistå sina medlemmar med allmän rådgivning och information… läs mer
Den europeiska dataskyddsmyndigheten har beslutat om utkast till riktlinjer om personuppgiftsansvarig, delat personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden
(”Guidelines 07/2020 on the concepts of controller and processor in the GDPR”). Remisstiden löper fram till 19 oktober 2020 och SFM kommer att besvara remissen via Bipar. https://edpb.europa.eu/our-work-tools/public-consultations-art-704/2020/guidelines-072020-concepts-controller-and-processor_sv https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/ovrigt/frequently-asked-questions-judgment-court-justice-european-union_en Har ni frågor eller synpunkter är ni välkomna att kontakta SFM:s jurist, Per Johan Gidlund, perjohan.gidlund@sfm.se
SFM i utbyte om provisionsförbud
SFM ingår som medlem i den europeiska partnerorganisationen för försäkringsförmedlare, BIPAR. Genom BIPAR deltar SFM i dialogen med de europeiska lagstiftarna och får på ett tidigt stadium del av information om kommande regler. Frågor som varit aktuella på senare tid är regler om hållbarhet som kommer att påverka kundmötet 2022, men även såklart Covid-19. Eftersom… läs mer
Svenska försäkringsförmedlare bidrar med värde under corona-krisen
SFM har under sommaren samlat in erfarenheter från medlemsbolag om hur kunder påverkats av krisen och kan konstatera att medlemmarna bidragit med flera konkreta värden. Bland utmaningar har SFM sett att kontinuitet, information och behovet av försäkringsskydd är tre områden som utgjort högre risk för kunderna under 2020. Informationsinsamlingen kommer att fortgå under en tid… läs mer