Intervju i Finanswatch 25 oktober 2024

Cyberförsäkringar blir vanligare när kraven på informationssäkerhet stärks. Branschorganisationen SFM förutspår att produkten kommer tillhöra ett ”komplett företagsförsäkringserbjudande” framåt. 

Branschorganisationen Svenska Försäkringsförmedlares Förening, SFM, ser att cyberförsäkringar är ett växande affärsområde inom branschen. 

”Det har funnits element av säkerhetsskydd och försäkringar utifrån personuppgifter och kunddata, och försäkringar relaterat till brott så som hackerattacker, men cyberförsäkringar som produkten ser ut i dag har förändrats och utvecklats de senaste fem åren”, säger Tove Hässler, vd på SFM, till FinansWatch. 

Numera är produkten mer omfattande och skyddar allt rörande bolagens ekonomi, ansvar, data och digitala tillgångar vid datarelaterade incidenter. Utvecklingen är ett resultat av att it-attacker blir vanligare. Dessutom ökar kraven på informationssäkerhet i stort. 

“De nya regelverken, som Dora-förordningen och Fida-regelverket, gör att alla inom EU rörandes på den inre marknaden behöver uppfylla vissa säkerhetskrav”, säger Tove Hässler. 

I SFM:s senaste cyberrapport framgår att 800 miljoner kronor av 27 miljarder inbetalda sakförsäkringspremier härleds till cyberförsäkringar. Siffran är från 2021 och branschorganisationen har ingen färsk statistik att dela, utöver att inbetalda premierna ökade till 30 miljarder under 2022. 

“Utan att veta hur premiemassan ser ut i dag vågar jag säga att volymen på cyberförsäkringar nog ökat i linje med de övriga sakförsäkringspremierna. Men vår vision är att ta fram en uppdaterad rapport med nya siffror till nästa år”, säger Tove Hässler. 

I samma rapport från 2023 framkom att tre av Sveriges största försäkringsbolag hade cyberförsäkringar i sitt erbjudande. Folksam, som fortfarande inte erbjuder det, har i stället skydd för id–kapning i sin hemförsäkring. 

”Inom några år tror jag cyberförsäkringar kommer vara en del av ett komplett företagsförsäkringserbjudande, precis på samma sätt som man i dag plockar in en ansvarsdel, egendomsdel eller avbrottsförsäkring, eftersom säkerhet och fungerande IT- och systemlösningar är så pass centralt i ett företags arbete oavsett vilken bransch man som företag är verksam inom”, säger Tove Hässler. 

Prissättningen för cyberförsäkringar skiljer sig från bolag till bolag, men det finns några särskilda egenskaper. 

“Alla har sina olika riskparametrar som de tittar på och värderar, men man utgår från hur stor mängd data ett företag hanterar och hur stor omsättning bolaget har. Sen tittar man förstås på hur utsatt verksamheten är för den här typen av avbrott och utgår från vad det kan bli för konsekvenser”, säger Tove Hässler. 

En försäkringsförmedlares uppdrag är att hjälpa företag förstå de nya riskerna som cyberattacker innebär och hitta möjligheter att identifiera risker. Däremot skulle de behöva ökat stöd från beslutsfattare, förklarar Tove Hässler. 

”Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder och samhällen, både företag och privatpersoner använder digitala verktyg i sin vardag hela tiden och där skiljer vi oss från andra länder. Men vi är ganska efter i vårt säkerhetstänk och behöver sprida kunskapen med ett bredare och större perspektiv. Beslutsfattare måste i högre utsträckning sätta de här svåra frågorna på kartan”, säger hon.