9 september, 2021

EU nytt september– Senaste uppdatering om pågående arbete inom EU-institutionerna

I den senaste uppdateringen från Bipar kan du bland annat läsa om översynen av regelverket Solvens II- försäkringsgarantisystem inom EU, ta del av den holländska centralbanksrapporten kring en ny övervakningsmodell med anlending av BigTechs inom finansiella tjänster kopplat till FinTech och InsureTech.

I upplagan finns också information kring Storbritanniens tillfälliga tillståndsordning för ESS- företag samt om EIOPA:s nya ordförande Petra Hielkema som tillträdde den 1 sep och som är vald på fem år.

Läs bilagan här och kontakta gärna SFM:s chefsjurist Per Johan Gidlund vid frågor om ovanstående:BIPAR Update-8 September 2021

7 september, 2021

Nytt nyhetsbrev ute!

I senaste nyhetsbrevet kan du bl.a. läsa om remisser och regelverk, hållbarhet och kommande digitala medlemsträffar; läs hela nyhetsbrevet här >>>

 

 

2 september, 2021

Avgifter för skötsamhetsintyget bör sänkas kraftigt–

SFM lämnar yttrande till finansinspektionen gällande avgifter för försäkringsförmedlare.

SFM tillstyrker förslaget om att den lägsta avgiften för försäkringsförmedlare ska sänkas från 5 000 till 4 000 kronor, att avgiften per anställd försäkringsförmedlare förmedlade försäkringar sänks till 1 000 kronor och att den årliga avgiften för försäkringsförmedlare sänks till 1 500 kronor.

  • SFM välkomnar förslaget om en sänkning av avgifter för försäkringsförmedlare men sänkningen måste samtidigt ställas i relation till de avgifter för intyg som försäkringsförmedlare måste inhämta från Finansinspektionen för att få bedriva verksamhet, säger vd Karin Lindblad i samband med att SFM lämnat in sitt yttrande gällande avgifter hos Finansinspektionen.

Den 1 juli 2019 införde FI möjligheten att beställa skötsamhetsintyget. Det saknas, såvitt SFM är medveten om, någon föreskrift om att ett sådant intyg måste inhämtas från FI och SFM noterar att intäkterna för avgiftsklassen ”Utfärda intyg” ökade med nästan 700 procent från 2018 till 2019.

  • Så länge Finansinspektionen inte medger att berörda individer kan intyga skötsamhet i detta avseende på annat sätt än genom myndighetens egna intyg, anser SFM sammantaget att avgiften för att inhämta skötsamhetsintyget ska sänkas kraftigt. SFM anser även att FI bör räkna in dessa intäkter i den budget som avser avgiftsgruppen försäkringsförmedlare, säger vd Karin Lindblad.

Läs hela yttrandet här. 

Karin Lindblad, vd SFM

Karin Lindblad, vd SFM

Presskontakt: Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se

27 augusti, 2021

Behov av mer proportionalitet och riskbaserat förhållningssätt

SFM lämnar in yttrande till Finansdepartementet samt till EU-kommissionen via Bipar, den europeiska medlemsorganisationen för försäkringsförmedlare. Yttrandet avser kommissionens lagstiftningspaket för att stärka EU:s regler för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism.

  • EU-kommissionens ambition att stärka ramverket för att motverka finansiering av terrorism är mycket motiverat mot bakgrund av att kreativiteten i brottslig aktivitet, med tillhörande kapitalflöden, ständigt utvecklas, säger vd Karin Lindblad i samband med att SFM lämnat in ett yttrandet till Finansdepartementet gällande kommissionens lagstiftningspaket för att stärka EU:s regler för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism.

Det finns dock brister i det föreslagna regelverket gällande proportionalitet och riskbedömning.

 

  • En fundamental del som tyvärr inte verkat prägla det regelverk som nu föreslagits, är proportionalitet och riskbaserat förhållningssätt. SFM vill slå vakt om att det är en bred flora av aktörer som faller under regelverket och att det krävs betydligt större riskbaserad prägel än vad förslaget till regelverk ger. Därför är det av vikt att Sverige driver en linje som är anpassningsbar efter svenska förhållanden, och som samtidigt inte motverkar gemenskapslagstiftningen i sig, säger SFM:s chefsjurist Per Johan Gidlund.

 

Som företrädare för försäkringsförmedlare i Sverige, är det av särskilt vikt för SFM att kommentera de delar som påverkar små- och medelstora livförsäkringsförmedlare. Detta är en gruppering som varit föremål för en stadig konsolidering i marknaden efter de senaste årens regleringar.

 

  • Livförsäkringsförmedlaren gör ett otroligt viktigt arbete i att ta in och upprätthålla god kundkännedom om dess kunder. Det vore däremot lämpligt och relevant, att Sverige verkar för att de delar som avser krav på organisation och transaktionsmonitorering är riskbaserade i så stor utsträckning som möjligt för att undvika mindre meningsfulla, dubblerande och detaljerade regleringar som får ett begränsat värde för motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism, avslutar Per Johan Gidlund

 

Ta del av SFM:s yttrande till Finansdepartementet om EU-kommissionens lagstiftningspaket för att stärka EU:s regler för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism här.

 

SFM har tagit fram branschgemensam kundinformation som beskriver varför försäkringsförmedlaren behöver ställa frågor som har med penningtvätt och finansiering av terrorism att göra. Läs SFM:s rekommendation här.

Karin Lindblad, vd SFM

Karin Lindblad, vd SFM

Per Johan Gidlund, chefsjurist SFM

Presskontakt: Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se

25 augusti, 2021

Högt kundskydd helt centralt

SFM i remissvar om utvidgad rätt till återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar.

  • SFM är positiv till åtgärder som leder till en klok flytträttsmarknad i balans mellan kundskydd och fria marknadsförutsättningar för aktörer. En marknad i konkurrens bidrar till bättre tjänster, bättre produkter och lägre priser för konsumenter och andra kunder. SFM är och har varit positiva till att reglerna ses över för att flytträtten ska bli mer effektiv, så länge konsumentskyddet står i fokus. Flytträtten är positiv för kunden när flytten är lämplig utifrån kundens krav och behov, säger vd Karin Lindblad i samband med att SFM lämnat in sitt remissvar till Finansdepartementet gällande utvidgad rätt till återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar.

Långsiktiga konsekvenser med förslaget oroar SFM och hur en retroaktiv lagstiftning påverkar konsument och kundskyddet.

  • Reglerna om flytt kan inte betraktas isolerat utan hänsyn måste tas till ramverket för konsumentskydd. Det är därför helt centralt att befintliga ramverk för försäkringsdistribution upprätthålls, bland annat vad gäller krav och behovsbedömningen av konsumenten, säger SFM:s jurist Per Johan Gidlund som också beklagar att promemorian inte lyfter fram det värdefulla i att reglerna om kundens krav och behov, är en flexibel reglering som syftar till att ge kunderna en hög lägstanivå av skydd när kunden inte träffar en rådgivare. Det är av väldigt stor vikt att retroaktiv lagstiftning, nu och framgent, föregås av en noggrann analys av de konsekvenser som en retroaktiv verkan kan medföra, avslutar Per Johan Gidlund.

Läs hela SFM:s remissvar här till  En utvidgad rätt till återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar (Fi2021/01980) i länk; En utvidgad flytträtt – Svenska försäkringsförmedlares förening

I samband med att nya regler för avgifter vid återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar trädde i kraft tidigare i år har SFM tagit fram en ”Flyttguide” som riktar sig till konsument med tips och råd om vad man bör fundera kring vid tankar om flytt av pensionskapital. ”Flyttguiden” går att ta del av här samt på SFM:s Konsumentyta där mer information- och kunskapsutbyte sker för att stärka konsument och höja kunskapen.

Karin Lindblad, vd SFM

Karin Lindblad, vd SFM

Per Johan Gidlund, jurist SFM

Per Johan Gidlund, jurist SFM

Presskontakt: Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se

11 augusti, 2021

Varning till konsument

Finansinspektionen har nyligen gjort en genomgång av investeringsbedrägerier som visar på att det har blivit allt vanligare att konsumenter kontaktas via sociala medier av bedragare.

 

  • Med ett större kunskapsutbyte och informationsdelning kan vi tillsammans i branschen stärka konsumentskyddet, säger Karin Lindblad vd SFM, som hänvisar till FI:s information.

 

Läs mer hos FI i länk samt ta del av FI:s lista- Tänk på detta- för att undvika att bli bedragen.

FI- Tänk på detta! – Så ser du igenom bedrägeriförsök

  • Det finns inga snabba, enkla och säkra investeringar.På sociala medier annonserar många bedragare med löften om enkla investeringar som snabbt leder till stora vinster. Bedragare som ringer lovar ofta samma sak. Men sådana investeringar finns inte. I stället ska du tänka att om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, då är det nog så.
  • Var skeptisk till alla som erbjuder dig investeringar på sociala medier, telefon eller mejl.Seriösa företag erbjuder inte investeringar på det här sättet, i synnerhet inte på kvällstid. Blockera personen eller lägg på.
  • Gör aldrig affärer med företag du inte känner till.Precis som med alla investeringar ska du inte göra affärer med okända företag. Om inte du eller någon du litar på känner igen företaget bör du inte låta dem hantera dina pengar.
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta till din dator.Du vill absolut inte ha hjälp av en bedragare att till exempel skicka pengar från din bank.
  • Använd inte ditt bank-id och logga inte in på din bank på uppmaning av någon annan.Inga seriösa företag kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare.
  • Kontrollera att företaget har tillstånd från FI.Gör aldrig affärer med företag utan tillstånd. Företag som får göra affärer i Sverige finns i Företagsregistret.
  • Kontrollera att FI inte har varnat för företaget.Företag utan tillstånd – i många fall företagsnamn som figurerat i tidigare bedrägerier – finns listade i FI:s varningslista.
14 juli, 2021

EU nytt! Senaste uppdatering om pågående arbete inom EU-institutionerna

I den senaste uppdateringen från Bipar kan du bland annat läsa om att Slovenien tar över ordförandeskapet i Europeiska unionens råd, hållbar ekonomi – Europeiska kommissionens taxonomikompass för användare, icke-finansiell rapportering – Kommissionen antog regler för vissa företag att offentliggöra sina taxonomirelaterade aktiviteter (artikel 8), Kommissionen uppmanar kreditkortsföretagen att tydligt informera konsumenterna om månadsabonnemang, cybersäkerhet – ENISA-guide för små och medelstora företag. 

 

Läs mer här;

BIPAR Update-9 juli 2021

 

29 juni, 2021

EU nytt! Senaste uppdatering om pågående arbete inom EU-institutionerna

I den senaste uppdateringen från Bipar kan du bland annat läsa om att den italienska konkurrensmyndigheten (AGCM) som nyligen sammanställt en undersökning gällande misstänkt överenskommelse av prissättning mellan försäkringsbolag avseende motorfordonspolicy, om att den Europeiska Kommissionen har en preliminär åsikt att Insurance Ireland begränsar konkurrensen på bilförsäkringsmarknaden, om den irländska konkurrenskommissionens undersökning av misstänkt konkurrensbegränsande praxis vid tillhandahållande av privat bilförsäkring.

Läs mer här;

BIPAR Update-29 juni 2021

29 juni, 2021

Vägledning för motverkande av penningtvätt – möjlighet att påverka

Vägledning för motverkande av penningtvätt – möjlighet att påverka

SFM och sex andra branschorganisationer står bakom Simpt – Svenska institutet mot penningtvätt – som nu har publicerat nya och uppdaterade vägledningar för öppen konsultation. Fram till och med den 10 september 2021 är det öppet att lämna synpunkter på vägledningarna som nu publicerats, här kan du ta del av underlaget i dess helhet och hur man lämnar synpunkter här  länk >>> 

Tack vare SFM:s engagerade expertgrupp och arbetet med beredning inom Simpt:s organisation är det glädjande att vi nu kan publicera ytterligare utkast till vägledning för att underlätta för försäkringsförmedlares vardag i arbetet med kundkännedom och riskbedömning av kund. Utöver den vägledningen har viktig utveckling skett av de allmänna och branschgemensamma vägledningarna av bland annat Behandling av personuppgifter, Avsluta av affärsförbindelser och Verklig huvudman.

Den öppna konsultationen är en viktig del i arbetet med att ta fram vägledning. Vid den öppna konsultationen ges myndigheter och andra aktörer möjlighet att lämna synpunkter på utkasten till vägledning. Efter att synpunkterna har hanterats är utgångspunkten att vägledningen kan antas av Simpts styrgrupp, där bland annat SFM:s vd Karin Lindblad ingår. Den beslutade vägledningen publiceras på Simpts hemsida.

Kort fakta om vägledningarna: Simpt är ett branschsamarbete som syftar till att ta fram vägledning för de finansiella företagens tolkning och tillämpning av reglerna om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Målet är att kodifiera och skapa branschpraxis samt att etablera god sed på området. Avsikten är att branschen ska beakta och kunna förlita sig på vägledningen. Vägledningen beskriver därför hur branschen tolkar och tillämpar penningtvättsregelverket i aktuella delar, men vägledningen ersätter inte lagar, föreskrifter och andra rättskällor. Dessa måste alltid beaktas och tillämpas i förekommande fall.

 

Kontakta Per Johan Gidlund, SFM:s jurist, för mer information eller om du har frågor.

22 juni, 2021

SFM:s ordförande önskar Glad Sommar

Det vi sett under det gångna året är hur den svenska försäkringsförmedlarmarknaden, även mitt under pandemin, växer i betydelse. Det handlar både om den ökade efterfrågan på avancerad rådgivning inom försäkringsmarknadens alla olika områden, om insikten om behovet av rätt försäkring, och om den strukturering som branschen nu genomgår.

 

SFM har under detta år ökat vår betydelse, varit en tydlig röst för branschen, tagit strid för det värde som förmedling tillför kunderna och för försäkringsmarknaden som sådan. Istället för stora oligopol har vi en flexibel och pluralistisk marknad som kan utnyttja den snabba utvecklingen av fintech liksom den stora bredden i bred konkurrens.

 

Utbildning har varit en av våra stora satsningar. Utvecklingen av InsureEd fortsätter med målet att detta vårt gemensamma branschföretag ska bli en centralpunkt för den svenska försäkringsmarknaden och marknadens Utbildningsföretag. Utbildning sprungen ur förmedlares kunskaper och erfarenheter, ur de krav som avancerad verksamhet ställer, och genomförd av marknadens bästa aktörer.

 

Certifieringen genom InsureSec är ytterligare ett exempel på bredden.Vi driver nu verksamheten för att de ska bli ännu bättre och med tydlighet ha sina rötter och kompetens i den vardag som förmedlare i både stora och små företag lever vi. Vi har blivit bättre och vi ska bli ännu bättre och medverka till branschstandards som håller onödig lagstiftning ute och bra verksamheter inne.

 

Så har vi Fullmaktskollen och S4I, båda hälftenägda med Svensk Försäkring,  som sätter breda standards med våra erfarenheter och krav i centrum för hur marknaden i en tid av teknisk omvandling ställer.

 

Debatten om förmedlingens värde tar vi. Regelbundna möten med myndigheter och regering samt inte minst möten med marknadens olika aktörer för att skapa de forum som sätter konkurrensen främst.

 

Det var ett svårt och konstigt år 2020 liksom våren 2021 men vi har branschen och SFM har gått igenom denna tid och blivit ännu lite starkare och på väg att bli den naturliga partnern för alla dem som funderar över sin pension, sin försäkring och den ekonomiska framtiden. Ha en skön sommar och så ses vi när Sverige äntligen är på väg att bli normalt efter pandemin!

 

Gunnar Hökmark, ordförande SFM

18 juni, 2021

Prm: SFM lanserar konsumentinformation  

SFM ser en potential att från förmedlarhåll höja kunskapen och bidra till en mer upplyst konsumentmarknad och som ett led i detta lanserar SFM en ny konsumentinformation på sin hemsida.

 

Frågan om den framtida pensionen oroar och kunskap brister kring den egna ekonomin. Detta är återkommande i beräkningar och rapporter.  Från Finansinspektionen framgår att många konsumenter saknar grundläggande kunskaper och räknefärdigheter. Beräkningar från Länsförsäkringar visar att 4 av 10 företagare saknar tjänstepensionsavsättningar till ägarna eller anställda. Även företagarnas undersökningar visar att landets företagare inte heller anser sig ha särskilt god kunskap om de egna pensionsvillkoren. Hälften anser sig ha dålig eller obefintlig kunskap. Endast en av tio företagare anser sig ha mycket god kunskap. 

 

  • Kunskap och kvalitet går hand i hand och SFM ser ett stort värde i informationsdelning, utbildning och lättillgänglig kunskap som kan stärka individen och branschen vad gäller ekonomi, sparande och skydd. Med ett större kunskapsutbyte och informationsdelning kan vi tillsammans i försäkringsbranschen stärka konsumentskyddet och öka förståelsen på både individ- och samhällsnivå, säger Karin Lindblad vd SFM.

 

På SFM:s hemsida finns nu matnyttig information till konsument att tänka på, exempelvis en ”flyttguide” vid tanke på flytt av pensionskapital samt länkar med information dit man som konsument och småföretagare kan vända sig för att ta del av mer information och kunskapsinhämtning.

Karin Lindblad, vd SFM

Presskontakt SFM: Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se

17 juni, 2021

Årlig medlemsremiss – SFM Vägledningar

Årlig medlemsremiss – SFM Vägledningar

SFM:s vägledningar kommer från branschen till branschen och syftar till att skapa ett enhetligt och gott kundskydd samt underlätta i försäkringsförmedlarnas vardag. Avsikten är att vägledningarna ska vara levande och följa branschpraxis samt de behov som finns i marknaden. Därför fastställs vägledningarna årligen av SFM:s styrelse, där synpunkter som inkommit under året från medlemmar och deltagare i Forum för livförsäkring respektive Forum för sakförsäkring kan tas hänsyn till.

Därutöver genomför SFM en särskild remiss för att uppmärksamma våra medlemmar särskilt på möjligheten att lämna synpunkter. Remissen är öppen till och med måndag 16 augusti 2021 och synpunkter skickas till info@sfm.se

 

 

Nedan framgår vägledningar som är föremål för remiss:

Vägledning Liv

Vägledning Sak

Vägledning information om försäkringsförmedlaren till konsument

15 juni, 2021

SFM lanserar två nya vägledningar från och till branschen

SFM lanserar två nya vägledningar från och till branschen

 

Under 2021 har arbetet inom SFM och med våra medlemmar fortsatt med att vidareutveckla vägledning till branschen. Efter dialog med Konsumentverket om utmaningar för nya bolag som söker tillstånd för försäkringsförmedling, har SFM tagit initiativ till en vägledning för information om försäkringsförmedlaren till konsument. Vägledningen innehåller sådant en försäkringsförmedlare ska informera en konsument om enligt Lag om försäkringsdistribution (2018:1219) (LFD) och enligt Finansinspektionens föreskrifter om försäkringsdistribution (FFFS 2018:10) (föreskrifterna) och den passar att användas om köparen är konsument och den är avsedd att passa oavsett om försäkringsförmedlaren distribuerar skadeförsäkring eller personförsäkring.

 

Med anledning av den löpande dialog vi har haft med Finansinspektionen och de specifika risker som är förknippade med vissa företagsobligationer har SFM även tagit fram en vägledning från och till våra medlemmar på detta område. Utöver att visa att SFM:s medlemmar står bakom principer om hänsyn till bland annat motpartsrisker i placeringar, framgår att företagsobligationer med en förhållandevis hög motpartsrisk och som inte handlas på en reglerad marknad, som huvudregel inte bör distribueras till konsumenter.

 

Det är förstås glädjande att SFM på relativt kort tid lyckats ta fram och förankra två ytterligare vägledningar som skapar förutsättningar för ett mer enhetligt och stärkt konsumentskydd, samtidigt som de syftar till att underlätta för försäkringsförmedlare i deras vardag. Jag vill rikta ett stort tack till alla inblandade parter som gjort det möjligt, säger SFM:s vd Karin Lindblad.  

 

Konsumentverket har tillsyn över den information som försäkringsdistributörer, såsom försäkringsförmedlare och försäkringsbolag, ger till konsumenter under förutsättning att informationen är kopplad till marknadsföringslagen. Information som ska lämnas till konsument får inte utgöra vilseledande marknadsföring som på ett otillbörlig vis har påverkat, eller sannolikt påverkat, konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. På Konsumentverket ser vi positivt på initiativet från SFM att verka för tydlig försäkringsförmedlingsinformation, ett område där konsumenter har begränsade förkunskaper, varför tydlig, enkel och pedagogisk information har en viktig roll att spela, kommenterar Joel Westerlund, jurist vid Konsumentverket.

 

Vägledning vad gäller distribution till konsument av vissa särskilt komplexa placeringar inom försäkringsbaserade investeringsprodukter (SFM 2021-1) i dess helhet hittar du under vägledningar, här >>> Länk

 

Vägledning för information om försäkringsförmedlaren till konsument (SFM 2021-2) i dess helhet hittar du under vägledningar, här >>> Länk

 

Ytterligare information från Konsumentverket om deras tillsyn, PM från tidigare granskningar av information från försäkringsdistributörer och informationskrav i övrigt finns på deras hemsida, här >>> Länk