8 mars, 2022

Digital medlemsinbjudan 11 mars: Branschens arbete mot penningtvätt genom Simpt och regelverksnytt

Regelverken för arbetet mot penningtvätt och mot finansiering av terrorism är omfattande. Förutom att varje aktör arbetar aktivt för att tillämpa reglerna på rätt sätt finns Simpt till hjälp. Simpt, Svenska institutet mot penningtvätt, bildades 2016 av sju branschorganisationer inom finansiella sektorn, bland annat SFM och Svensk Försäkring. Syftet är att ta fram vägledning för de finansiella företagens tolkning och tillämpning av reglerna. Branschen bidrar genom detta samarbete till en tydligare och effektivare tillämpning av reglerna.

Det pågår ett intensivt arbete varje år inom Simpt. Det som är på gång närmast är en utveckling av den grundläggande vägledningen om kundkännedom, framför bestämma riskprofil samt uppföljningen av affärsförbindelsen.

SFM bjuder nu in dig som medlem till ett digitalt medlemsmöte för att tillsammans med kanslichefen för Simpt, Hanna Wetter, informera kring pågående arbete samt det aktuella arbetet inom EU- institutionerna om motverkande av penningtvätt.

Datum: Fredag 11 mars
Tid: 8.30-9.00 
Maila anmälan till info@sfm.se och du får sedan en teamsinbjudan skickad till dig.

Skicka gärna in frågor i förväg till info@sfm.se

4 mars, 2022

Är du vår nya kollega? SFM söker nu en jurist till kansliet i Stockholm

SFM (Svenska försäkringsförmedlares förening) söker nu en jurist till vårt kansli i centrala Stockholm.

Regleringstakten är hög i branschen och det är viktigt att SFM arbetar för ändamålsenliga regelverk som är proportionerlig för våra medlemmar i relation till risker utan att göra avkall på ett högt konsumentskydd. Detta gör vi genom analys och yttranden över lagstiftningsärenden både på svensk och europeisk nivå. För SFM är det även centralt att verka i våra medlemmars intresse och förenkla i deras vardag utifrån befintlig regelverksmiljö. Detta sker bland annat genom vägledningar och annat medlemsstöd som tas fram genom SFM, med involvering och förankring hos medlemmarna och av deltagare i SFM:s olika forum. I detta arbete söker vi nu en jurist som tillsammans med oss vill verka för konkurrens, konsumentskydd och kostnadseffektivitet.

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta nära vd i det juridiska arbetet och bereda frågor av juridisk natur. Rollen kommer att ge dig ett brett kontaktnät inom branschen. Du kommer att arbeta med en bred palett av juridiska ämnen såsom associationsrättsliga frågor och försäkringsdistribution, försäkringsjuridik, GDPR och penningtvätt mm. Den röda tråden är att förenkla för våra medlemmar – från att omvärldsbevaka och ta fram information till våra medlemmar om relevant information från EU, till att utveckla praktisk vägledning för förmedlarnas vardag.

I rollen som jurist kommer du att rapportera till vd med bland annat följande uppgifter:

Medlemsjuridik/tillståndspliktig verksamhet

  • Legal omvärldsbevakning och analys inklusive beredning av nationella och internationella yttranden
  • Compliancefrågor i ett brett perspektiv
  • Samordna arbetet med befintliga och nya vägledningar
  • Juridik på SFM:s hemsida
  • Medlemsjuridik/stadgar
  • Juridik med koppling till SFM:s gruppansvarsförsäkring
  • Fullmaktsfrågor
  • Samordna arbetet i SFM:s regelverksutskott

Bolagsjuridik

  • Bereda och skicka in handlingar till bolagsverk och andra myndigheter för föreningen och intressebolag
  • Medverka vid framtagande av avtal, bransch-överenskommelser m.m.
  • Sekreterare i styrelse, utskott och forum samt bereda material desamma.

Andra exempel är att representera SFM i olika branschprojekt, t ex Simpt (Svenska Institutet mot penningtvätt) och andra arbetsgrupper inom branschen för vägledningar mm.

Utbildning/bakgrund

Du har juristexamen och erfarenhet från försäkringsbranschen. Erfarenhet av deltagande, men även ledning av, projekt är meriterande, likt förståelse för compliancearbete.

Personliga egenskaper

Du har arbetat med juridik och tar dig an arbetsuppgifterna med stor noggrannhet och ansvarstagande. För tjänsten krävs att du är drivande, prestigelös, samarbetsvillig och bra på att kommunicera. Som person är du handlingskraftig, tar initiativ och sätter igång aktiviteter som du slutför. Du kan kommunicera din uppfattning och bedömning väl och skriver klart och koncist. Vi vill göra mer för våra medlemmar och där är du en viktig kugge som trivs med att samordna många intressenter.

Om SFM: (Svenska försäkringsförmedlares förening) är branschorganisationen för försäkringsförmedlare i Sverige. SFM verkar för en bättre försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens; en bransch som spelar en viktig roll i flera aktuella samhällsutmaningar. Föreningen har funnits sedan 1976 och har idag närmare 2000 förmedlare och 125 bolag som medlemmar. I styrelsen för SFM finns både sak- och livförsäkringssidan representerade. Vid kansliet finns vd, ansvarig för press- och samhällsrelationer samt ansvarig för medlemmar och administration.

Placeringsort: Stockholm

Tjänsten är på heltid och tillsvidare. Ansökan skickas till perjohan.gidlund@sfm.se

Kontakt: Ytterligare upplysningar erhålles av Per Johan Gidlund, 073-6627332 eller perjohan.gidlund@sfm.se

Stockholm
perjohan.gidlund@sfm.se
1dd206a2 (anges alltid vid ansökan)
2022-03-04
Länk till annons:
https://www.forsakringsjobb.se/platsannons/4258
24 februari, 2022

Svara på enkäten idag!

Tack för att du deltar i att utse Årets Förmedlardisk/Årets Försäkringsbolag/Årets Försäkringsprodukt 2021.

Undersökningen tar cirka 10 minuter att genomföra och resultaten kommer att ligga till grund för utnämningen av Årets Förmedlardisk/Årets Försäkringsbolag/Årets försäkringsprodukt, sjukvårdsförsäkring enligt förmedlare och administratörer 2021.

Enkätundersökningen i länk: https://brfu.se/tbdp3

Ert deltagande är viktigt för oss eftersom era svar återkopplas till deltagande försäkringsbolag som i sin tur gör att vi tillsammans kan utveckla försäkringsbranschen.

SFM kommer att lotta ut tre upplevelsecheckar till de som svarar på enkäten och anger sin mailadress (10 000 kr, 5 000 kr och 3 000 kr).

Om behandling av personuppgifter >>

För frågor, emilie.wiklund@sfm.se

24 februari, 2022

Prm: Stort intresse och möjlighet att påverka branschen

Nu rullar SFM ut sin undersökning bland försäkringsförmedlare och administratörer för fjärde året i rad med Brilliant och intresset har vuxit från försäkringsbolagen. Undersökningen ligger till grund för utnämningen av årets Förmedlardisk/Försäkringsbolag och årets Försäkringsprodukt- sjukvårdsförsäkring, 2021.

 

  • Det är glädjande att se det engagemang och det intresse som finns kring undersökningen och resultaten. Försäkringsbolagen har uppskattat mycket att ta del av svaren och omsätta dessa till förbättringar i verksamheten. Då vi nu rullar ut undersökningen för fjärde året i rad tillsammans med Brilliant går det att följa trender och jämföra dessa både vad gäller sin egen verksamhet men också jämfört med branschkollegor och konkurrenter. Med årets enkät får våra medlemmar återigen möjlighet att förbättra försäkringsbolagens service och på så sätt möjlighet att tillsammans utveckla försäkringsbranschen, säger Emilie Wiklund, press- och samhällsansvarig SFM.

 

Pris för bästa försäkringsprodukt, sjukvårdsförsäkring, var en nyhet i förra årets enkät och kommer även i år att vara med i undersökningen.

 

  • Intresset för produkten sjukvårdsförsäkring är stort och är en viktig produkt för många av våra medlemmars kunder. SFM:s medlemmar möter kunder, individer och företagare, med olika behov och förutsättningar och har möjlighet att konkurrensutsätta marknaden för sjukvårdsförsäkring för att möjliggöra en effektiv och individanpassad lösning. Vi har i årets undersökning utökat frågan för att kunna få in mer kvalitativ data kring orsaken till utnämningen, säger Emilie Wiklund, press- och samhällsansvarig SFM.

 

Vinnarna i samtliga kategorier presenteras i maj i år.

 

Vinnare förra året var:

Årets förmedlardisk försäkringsförmedlare:

Vinnarna 2020: Liv: Euro Accident, Sak: If

Årets förmedlardisk försäkringsadministratörer:

Vinnarna 2020: Liv: Euro Accident, Sak: Moderna Försäkringar

Årets sjukvårdsprodukt 2020: Euro Accident

 

Emilie Wiklund, press- och samhällsansvarig SFM

23 februari, 2022

SFM erbjuder sina medlemmar en konkurrenskraftig gruppansvarsförsäkring för 2022

Under förra året gjorde SFM en större upphandling av ansvarsförsäkringen där samtliga relevanta svenska försäkringsgivare fick tillfälle att delta. Syftet med upphandlingen var att SFM ska kunna erbjuda medlemmarna en konkurrenskraftig gruppansvarsförsäkring med en försäkringsgivare som står sig bäst i priskonkurrensen.

Försäkringsgivarna för gruppansvarsförsäkring för 2022 är QBE och Berkley där bägge försäkringsgivarna har flerårig erfarenhet av ansvarsförsäkring för försäkringsförmedlare.

 

Logga in och läs mer om villkoren för 2022 här >>>

 

För frågor kontakta medlemsansvarig henrik.fredrikson@sfm.se

2 februari, 2022

Nu är det möjligt att logga in på SFM:s hemsida med hjälp av BankID

För att kunna logga in på SFM:s hemsida med hjälp av BankID, behöver du först och främst se till att du har en användarprofil.  
Har du ingen användarprofil i dagsläget är du välkommen att kontakta oss på mail: info@sfm.se eller på telefon 08-545 215 40 alt. 076 140 95 43

 

Steg 1:
Börja med att logga in på ditt konto som befintlig medlem. När du är inloggad kommer vyn uppe i högra hörnet så ut på följande sätt.
Klicka därefter på ”Redigera profil”

Steg 2:
När du klickat på ”Redigera profil”, kommer sidan där du skriver in ditt personnummer på se ut enligt nedan, se gul markering nedan för var personnumret skrivs (12 siffror)
ex: 19990205XXXX

Klicka sedan på ”Update Profile”, längst ned på sidan.

Efter detta kommer ditt personnummer vara inlagt och du kommer således att kunna logga in med hjälp av BankID

31 januari, 2022

Nu landar det orange kuvertet i brevlådan

Nu är det återigen dags för besked om den allmänna pensionen i form av ett orange kuvert. Även om just det orange kuvertet för många är välkänt så är frågorna många, komplexiteten kan vara stor och det individuella behovet av kunskap och lösningar för sparandet stort.

SFM vill inför att årets besked nu landar i brevlådorna uppmärksamma frågor som rör gruppen små- och nystartade företag. Denna grupp påverkar i större utsträckning innehållet i sitt orange kuvert än personer i mer traditionella anställningsformer. I denna grupp har försäkring, det vill säga både skydd och sparande, inte alltid högsta prioritet och kunskapen brister i många fall.

I en undersökning gjord av Företagarna om Företagarpensioner från 2020 visar det sig att landets företagare inte anser sig ha särskilt god kunskap om de egna pensionsvillkoren. Hälften anser sig ha dålig eller obefintlig kunskap. Endast en av tio företagare anser sig ha mycket god kunskap. Var femte företagare är oroade eller mycket oroade över sin ekonomiska trygghet vid pensionen. Mest oroade är soloföretagare.

  • Det är en låg andel av företagare som omfattas av tjänstepension. Delvis beror detta på att de inte känner till vilka möjligheter som finns för att spara i företagsägda pensionsförsäkringar. De som trots allt sparar i sådana försäkringar har ofta något låga avsättningar samtidigt som en del företagare sätter av relativt ansenlig summa. Skillnaderna är alltså mycket stora, säger Erik Ageberg författare till rapporten Företagarpensioner 2020.

Att frågorna är många bekräftas av SFM:s medlemmar som dagligen och under många års tid mött det individuella behovet av kunskap och rådgivning. SFM har inför årets orange kuvert intervjuat medlemmar i SFM, försäkringsförmedlare, för att ta del av deras tips och tankar för någon som går i tankar att starta företag, har nyligen startat företag eller driver ett mindre företag som varit verksam ett tag men inte har tillgång till en försäkringsförmedlare.

Emilie Wiklund, press- och samhällsansvarig på SFM, kommenterar att SFM utifrån intervjuerna kan bekräfta bilden, att det är viktigt att vara medveten om den risk och de konsekvenser det innebär att inte ha vissa försäkringsskydd eller sparande, förstår företagaren risken för framtida kostnader är det lättare att ta ställning till kostnaden idag för att minska den risken. Därför är det exempelvis viktigt att känna till ett antal försäkringsmoment och att det inte finns några automatiska skydd för företagaren.

Konkreta tips från SFM:s medlemmar:

  • Ta ut en månadslön och teckna Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
  • Teckna sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring
  • Spara till pensionen, hellre ett mindre sparande än inget alls
  • Börja spara i tid, vänta inte – hellre en liten summa än ingen summa alls
  • Sätt av en extrapremie i tjänstepensionen vid årsskifte om utrymme finns

Det viktigt att ta ut lön och ha kännedom om ditt försäkringsskydd från staten och ofta i de privata försäkringarna relaterar till den faktiska lönekostnaden. Det är också bra att jämföra sitt nuvarande försäkringsskydd med en marknadsmässig lön när man startar egen verksamhet och i det fall man tar ut en låg lön se till vilka konsekvenser det kan få för olika typer av försäkringsfall. Genom att teckna Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) får företagaren ett grundläggande skydd till en premie som är på ett par hundralappar i månaden. Teckna sjukförsäkring om du tar ut lön. Försäkringen ersätter inkomstbortfall vid en långtidssjukskrivning. Teckna sjukvårdsförsäkring. Både du och din verksamhet riskerar att drabbas hårt om du skulle bli arbetsoförmögen och inte får tillgång till sjukvård med rehabilitering så snabbt som möjligt. Med en privat sjukvårdsförsäkring får du snabbt tillgång till vård och kan återgå till arbetet så fort som möjligt. Spara till pensionen. De flesta anställda får tjänstepension via sin arbetsgivare men du som egenföretagare behöver spara själv. Det är bättre att spara lite än inget alls. Att inte ta ut lön eller att inte ha något sparade blir till förlorade år, men det är bättre att börja sent än aldrig. I det fall du varit verksam i några år men inte har någon pensionslösning är det viktigt att analysera befintlig pension, ta fram en prognos och ställa sig frågan om man klarar av att leva på den nivån vid pensionsålder, men också om man vill ha en bättre nivå. Därefter planera för önskad pension.

  • I samband med att det orange kuvertet nu skickas ut tycker vi på SFM att det viktigt att lyfta frågor som rör pensionsförsäkringar, både skydd och sparande, då kunskapen kan variera stort men där SFM:s medlemmar besitter en bred kunskap om olika kunders individuella situationer, krav och behov. Behovet hos en företagare eller individ kan se väldigt olika ut men gemensamt för alla som nu får sitt pensionsbesked, i form av det orange kuvertet, är att möjligheter finns att påverka sin pension och sparade på olika sätt. Det individuella värdet av en pensionslösning och tillgång till kunskap om risker och skydd skapar inte bara möjlighet till mervärde för den enskilde företagaren eller individen utan även för samhället i stort. I samband med 2022 års orange kuvert startar därför SFM ett informationsarbete som ska underlätta för egenföretagare och småföretagare att ställa rätt frågor, samtidigt som våra medlemmar sitter på svaren på individnivå, kommenterar Per Johan Gidlund, vd SFM.

 

Presskontakt: Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se

28 januari, 2022

Möjlighet att lämna synpunkter på Simptvägledningar

Ni får nu möjlighet att lämna synpunkter på:

  • Den nya frågan om leverantören av ett leasingobjekt är kund (kundkännedom för finansbolag) – Fråga om definitionen av kund
  • Nya frågor om högrisktredjeländer och kundkännedom när kunden är en juridisk person (kundkännedom för bank) – Följdändringar har gjorts i avsnitten om behörig beslutsfattare respektive ställföreträdare för kund som är fysisk person, se ändringsmarkeringar
  • Uppdateringar i vägledningen om korrespondentförbindelser (kundkännedom för bank), se ändringsmarkeringar.
  • Kundkännedom för försäkringsföretag – Vägledningen har omarbetats och utvecklats
  • Grundläggande vägledning om kundkännedom – Avsnittet om att bestämma riskprofil i praktiken (4.2) och avsnitten om uppföljningen av en affärsförbindelse (7.3 och 7.4) har utvecklats. En del redaktionella ändringar har också gjorts.

 

Synpunkter kan lämnas till hanna.wetter@simpt.se senast den 4 februari.

 

Bank kundkännedom 4 uppl v 1.0 (högrisktredjeländer och företrädare m.m. för synp. inom Simpt)

Grundläggande vägledning kundkännedom 5 uppl. v1.0 PEP 4 uppl v1.1

Vägledning kundkännedom försäkringsföretag 2 uppl. v1.0

Finansbolag kundkännedom leasing v1.0 (för synpunkter inom Simpt) Sammanställning 2022-01-27

 

Om Simpt: Svenska institutet mot penningtvätt, Simpt, bildades 2016 av branschorganisationer inom den finansiella sektorn. I samverkan deltar Finansbolagens Förening, Fondbolagens förening, Föreningen Svensk Värdepappersmarknad, Sparbankernas Riksförbund, Svensk Försäkring, Svenska Bankföreningen och Svenska försäkringsförmedlares förening.

Syftet med Simpt är att ta fram branschvägledning för de finansiella företagens tolkning och tillämpning av reglerna om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Vägledningen tas fram av branschorganisationerna och deras medlemsföretag.

Vägledningen tas fram gradvis inom ramen för en fortgående process. Utkasten till vägledning är föremål för öppen konsultation och beslutad vägledning är tillgänglig för alla.

19 januari, 2022

Kommentar från SFM kring Finansinspektionens rapporter

Kommentar från SFM kring Finansinspektionens rapporter med anledning av nya regelverk för försäkringsdistribution samt provision och oberoende rådgivning.

Den 20 december 2021 publicerade Finansinspektionen två rapporter vars syfte var att kartlägga hur marknaden för försäkringsdistribution och placeringsrådgivning förändrats sedan de nya regelverken trädde i kraft. Rapporterna baseras på ett omfattande enkätarbete gentemot försäkringsbolag värdepappersinstitut samt försäkringsförmedlare. Rapporterna som refereras är följande:

  • Uppföljning av de nya reglerna om försäkringsdistribution för försäkringsföretag
  • Uppföljning av de nya reglerna om provision och oberoende rådgivning

Rapporterna kan läsas i sin helhet på https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/rapporter/

Finansinspektionens rapporter avseende regelefterlevnad och marknadseffekter innehåller ett antal för tillsynsmyndigheten centrala slutsatser kring förmedlarmarknaden:

  • Provisionerna minskar på aggregerad nivå.
  • Nivån på provisionerna har fallit kraftigt för försäkringsförmedlare.
  • Kraftig minskning av provisioner relaterade till strukturerade produkter.
  • Försäkringsavgifterna har sjunkit med referens till konkurrensen i marknaden.
  • Så kallade up-front-provisioner har i princip helt försvunnit.
  • Det har inte tillkommit fler oberoende rådgivare på marknaden mot bakgrund av låg efterfrågan.
  • Det finns intressekonflikter kvar men regelverken driver marknaden i rätt riktning.

Den kraftiga minskningen av provisioner relaterade till strukturerade produkter och att ”up-front-provisionerna” i princip helt försvunnit är två positiva förändringar – för både kunder och för branschen.

”Vi delar uppfattningen om att det mellan IDD och MiFID 2 finns problemområden i gränslandet mellan försäkring och investering utanför försäkring. Även om förhållandevis kort tid förflutit sedan reglernas implementering, kan dock konstatera att nya och utökade krav (MiFID 2 och IDD) tillsammans med branschens eget arbete med vägledningar samt inom InsureSec haft en positiv effekt på marknaden. FI:s rapport pekar tydligt på branschens ansvar att hantera eventuella intressekonflikter. Detta är en central del i våra medlemmars vardag och tillsammans InsureSec fortsätter branschen vår ständiga kvalitetssäkring” säger Per Johan Gidlund, vd Svenska försäkringsförmedlares förening. 

InsureSec är ett branschregleringsorgan ägt av Svenska Försäkringsförmedlares förening. InsureSec arbetar med att med hjälp av regelverk, disciplinnämnd, kriterier för kompetens och kunskapstester öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige.

Av rapporten framgår att ”FI noterar att rådgivning kan fylla en viktig funktion när det gäller att hjälpa konsumenter fatta välgrundade investeringsbeslut”. Även om detta inte är en nyhet för oss, är det viktigt att inte glömma att försäkring är mycket mer än investeringen i sig och att försäkringsförmedlare ger rådgivning till konsumenter och företag i bred bemärkelse, säger Per Johan Gidlund, vd Svenska försäkringsförmedlares förening.

 

För kontakt SFM; emilie.wiklund@sfm.se

 

10 januari, 2022

Processansvarig för SFM:s medlemmar, är det du?

Nu söker vi en processansvarig för SFM:s medlemmar!

SFM (Svenska försäkringsförmedlares förening) söker nu en processansvarig för medlemskap och administration till vårt centrala kansli i Stockholm.

SFM är branschorganisationen för försäkringsförmedlare i Sverige. SFM verkar för en bättre försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens, en bransch som spelar en viktig roll i flera aktuella samhällsutmaningar. Eftersom SFM är en medlemsorganisation är stöd till och hantering av våra medlemmar en central process. Till denna process med tillhörande administration, söker SFM nu en strukturerad och noggrann person som vill arbeta tillsammans med oss på kansliet och med våra medlemmar.

Om tjänsten:

Tjänsten innefattar uppgifter och ansvar som är nära knutna till SFM:s medlemmar och tillhörande administration.

Medlemsprocess:

  • Äga medlemsprocessen från ansökan till förslag till beslut om medlemskap
  • Samordna introduktion för nya medlemmar
  • Systemägare och ansvarig för SFM:s medlemssystem
  • Framtagande av årliga medlemsavgifter
  • Fakturering av medlemsavgifter
  • Kontaktperson i medlemsfrågor från SFM:s medlemmar
  • Medlemsstatistik

Ansvarsförsäkringsprocess:

  • Fakturering
  • Utfärda certifikat
  • Premieredovisning
  • Ta fram försäkringsdata vid behov

Övriga ansvarområden:

  • Olika former av inköp till kansliet
  • Underhållsansvarig för SFM:s hemsida
  • Praktisk hantering avseende SFM:s webinar och seminarier
  • Representant i Fullmaktskollens förvaltningsgrupp
  • Ansvara för SFM:s gemensamma mailkonto

Vem vi söker: Vi söker en engagerad, noggrann och strukturerad person som vill ansvara för SFM:s processer kring medlemmar och utveckla den tillsammans med oss. För tjänsten krävs att du är drivande, prestigelös, samarbetsvillig och bra på att kommunicera. Som person är du handlingskraftig, tar initiativ och sätter igång aktiviteter som du slutför. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet av branschen eller arbetat med administrativa processer eller liknande arbetsuppgifter hos nuvarande eller tidigare arbetsgivare.

Om SFM: (Svenska försäkringsförmedlares förening) är branschorganisationen för försäkrings- förmedlare i Sverige. SFM verkar för en bättre försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens; en bransch som spelar en viktig roll i flera aktuella samhällsutmaningar. Föreningen har funnits sedan 1976 och har idag närmare 2000 förmedlare och 125 bolag som medlemmar. I styrelsen för SFM finns både sak- och livförsäkringssidan representerade.

Ansökan och frågor:  Ansökan och frågor om tjänsten skickas till Emilie Wiklund, emilie.wiklund@sfm.se senast den 31 januari, intervjuer kan komma att ske löpande.

Stockholm
emilie.wiklund@sfm.se
40d65f05 (anges alltid vid ansökan)
2021-12-28

Länk till annonsen; https://www.forsakringsjobb.se/platsannons/4187

23 december, 2021

SFM:s mall för rådgivningsdokumentation

Under januari bjuder SFM in medlemmar att lämna synpunkter på den befintliga mall för rådgivningsdokumentation Liv (med prioritet mot individ) , ta del av den här >>> 

SFM kommer att under första kvartalet göra en översyn av mallen och är angelägen om att samla in synpunkter i ett tidigt skede.

Har du inspel, skicka de till info@sfm.se senast 31 januari, skriv gärna ”Mall – rådgivningsdokumentation” i ämnesraden.