Förtydliganden om periodisk rapportering enligt penningtvättslagen >>
Den 8 mars 2018 beslutade Regeringen om en lagrådsremiss för lag om försäkringsdistribution som skall implementera IDD i svensk rätt. Lagen träder i kraft 1 oktober 2018. Liksom tidigare lagförslag från i somras innehåller den svenska lagen en del regler som går längre än IDD. SFM analyserar nu lagrådsremissen och återkommer på hemsidan med en sammanfattning angående för förmedlare relevanta delar i lagen som skiljer sig från nu gällande lag om försäkringsförmedling. Utöver lagen kommer även föreskrifter från Finansinspektionen. Föreskrifterna går ut på remiss från Finansinspektionen den närmsta tiden och SFM ingår i en referensgrupp angående detta.
Pressmeddelande från Regeringen >>
Finansmarknadsminister Per Bolund har bjudit in branschen till möte den 17 januari gällande metoo. Inbjudan till möte 17 januari 2018 >>
Efter denna vägledning >> kommer sedan fler vägledningar kommer sedan fler vägledningar kring hur reglerna mot penningtvätt och finansiering av terrorism kan tolkas på den finansiella marknaden.
SFM är med i SIMPT.
Vi på SFM har sedan ett kort tid tillbaka ett samarbete med SFF och erbjuder nu utbildningar som SFF håller i. Två av dessa utbildningar går av stapeln redan nu i september och vi har fått förmånen att erbjuda dessa två för halva priset (50 % rabatt).
De två utbildningarna som erbjudandet gäller för är:
När det gäller antalet platser är det först till kvarn som gäller!
Anmälan görs på portalen InsureEd >>
Se länkar nedan.
FI:s föreskrifter (FFFS 2016:29) och råd om verksamhet med bostadskrediter
FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2009:3) om ägar- och ledningsprövning
FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2015:1) om information om ränta på bostadskrediter
FI:s allmåna råd om begränsning av krediter mot säkerhet i form av pant i bostad
Uppphävande av FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2005:9) om invest.rekommendationer
Ändring i förordningen (2005:411) om försäkringsförmedling, se 3 kap 1 § – se 1.1 Lag (2005:405) om försäkringsförmedling
På stämma kommer Tord Gransbo från Regeringskansliet, departementsråd och enhetschef Försäkring, pension och myndighetsstyrning, kommer att tala om aktuella regleringsfrågor.
Deltagare i efterföljande paneldebatt är:
Sfm:s VD Karin Lindblad föreläser på seminarium om pris och kvalitet som arrangeras av Moderna Försäkringar.
Sfm:s årsstämma på Kungliga Myntkabinettet
Mer information kommer att skickas ut men vi kan redan nu informera om att Tord Gransbo från Regeringskansliet, departementsråd och enhetschef Försäkring, pension och myndighetsstyrning, kommer att tala om aktuella regleringsfrågor.
Deltagare i efterföljande paneldebatt är:
Statens offentliga utredningar
Penningtvättsutredningen överlämnade den 1 februari 2016 sitt slutbetänkande ”Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism – fjärde penningtvättsdirektivet – samordning – ny penningtvättslag – m.m.” SOU 2016:8, till regeringen. Sfm är remissinstans nr 63 och remissyttrande kommer att publiceras på hemsidan när det är färdigställt.
Klicka nedan för att läsa mer:
Se hit alla Sak-förmedlare!
Vi på Sfm vill på detta enkla sätt informera om att InsureSec har bildat en arbetsgrupp vid namn Kvalitetsråd Sak. Gruppens deltagare är personer från såväl InsureSec som ”marknaden”, dvs sak-förmedlare.
InsureSec kommer att under år 2018 erbjuda Licenstester för sak-förmedling och årlig Kunskapsuppdatering (KU). Kvalitetsråd Sak:s arbete inom InsureSec kommer att bestå av att utveckla och kvalitetssäkra Sak-skadelicenser och KU-tester inom såväl innehåll som relevans, så att alla berörda förmedlare känner förtroende för och förstår nyttan med licensen och testerna.
Provisioner i sig är inte skadliga. Rådgivning som ersätts genom provisioner kan ge upphov till intressekonflikter. Intressekonflikter som hanteras på ett adekvat sätt skadar inte kundens intressen. En klassisk intressekonflikt i förhållande till provisioner är när rådgivningsbolaget tjänar olika mycket på att rekommendera olika produkter.
Även om försäkringsförmedlare i dag öppet redovisar sina ersättningar i procent och kronor i sin kunddokumentation är behovet av ökad transparens i centrum. Vi vill verka för minskade intressekonflikter. Branschen behöver ta fler steg i den frågan. Främst inom området självreglering.
En ökad självreglering av branschen innebär att vi själva ökar kraven på de som ska verka som försäkringsförmedlare. Historiskt har det gjorts två större branschöverenskommelser och bildandet av InsureSec. Vi tror på självreglering i kombination med aktiv tillsyn från FI och InsureSecs disciplinnämnd.
Absolut, i dag kan exempelvis en depå paketeras på minst fyra sätt, ISK, K, TJP och utan skal. Att rådgivning avseende tillgångar på dessa depåer ska regleras olika och att kundens rättliga skydd därför varierar beroende på paketeringen är enligt min uppfattning felaktigt. Vikten av att verka under rätt tillstånd utifrån ett konsumentskydd är en central fråga.
Det nya förmedlingsdirektivet (IDD) medför flertalet konsumentstärkande ändringar. Bland annat så finns regler om interna incitamentsstrukturer och ökad informationsgivning. Därtill kan branschen göra mer för att förtydliga och förenkla för kunden att fatta välinformerade beslut kring försäkring.
Denna information har delats av Finansdepartementet:
Till berörda
Finansdepartementet vill med detta meddelande informera berörda företag och organisationer om tidsplanen för arbetet med:
Till följd av hög arbetsbelastning på Finansdepartmentet samt att nämnda lagstiftningsärenden omfattar en mängd svåra frågor, kommer all den lagstiftning som krävs till följd av MiFID II och MiFIR inte att kunna antas eller träda i kraft vid de tidpunkter som krävs enligt EU-rättsakterna.
Nedan finns den tidsplan som Finansdepartementet för närvarande arbetar efter.
Denna information har i dag även lagts ut på Regeringskansliets webbplats (http://www.regeringen.se/artiklar/2015/12/tidsplan-for-tre-lagstiftningsarenden-pa-finansmarknadsomradet/).
Juni 2016: Lagrådsremiss med förslag till den lagstiftning som krävs för genomförandet av MiFID II och anpassningen till MiFIR.
Hösten 2016: Proposition överlämnas till riksdagen.
3 januari 2017: Lagstiftningen träder i kraft.
Tidsplanen kan komma att justeras om EU-kommissionen föreslår en senareläggning av genomförandet av hela eller delar av MiFID II och MiFIR. Rådet och Europaparlamentet måste i så fall ta ställning till kommissionens förslag och fatta beslut i frågan.
Hovrätten över Skåne och Blekinge ändrar tingsrättens domslut i huvudsaken och ogillar käromålet. Hovrätten ändrar även tingsrättens domslut i fråga om rättegångskostnader och befriar Länsförsäkringar Sak från skyldigheten att ersätta de kärande.
Läs mer i bifogad dom.
Företagskunder som använder försäkringsförmedlare är fortsatt nöjdare jämfört med de som har en direktrelation med ett försäkringsbolag. Detta är en trend som vi har sett i flera år. En del av förklaringen till att försäkringsförmedlare får väldigt höga betyg inom service och proaktivitet.
Om EU-kommissionen avser hela MiFID 2 direktivet är det ett välkommet förslag för det möjliggör för den svenska regeringen att hinna ta fram en konsekvensanalys av MiFID 2 och även kunna harmonisera arbetet med försäkringsdirektivet IDD. Försäkringsmarknaden är komplex och behöver en egen lagstiftningen.
Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill som bekant arbeta för att stärka konsumentskyddet inom det finansiella området. Telefonförsäljning av tjänster inom premiepensionsområdet har ansetts vara särskilt problematisk, varför krav på skriftligt godkännande införs där först.
Här >> går det att läsa mer om Riksdagens beslut som togs igår.
I en artikel i DI från den 22 april kan man läsa om Swedsec och licenser. Det framgår av artikeln att man gärna ser fler försäkringsförmedlare och fondbolag som anslutna och att en kund bör kolla upp om företag är anslutna eller inte. Som exempel nämns Acta:s kapitalförvaltningsbolag. Sfm är positiva till självreglering och uppstramning av rådgivning, det är en trygghet för kunden och stärker trovärdigheten.
Försäkringsförmedling är en reglerad form av rådgivning som kräver särskild kunskap. Därför startade Sfm dotterbolaget InsureSec, med en skräddarsydd lösning för förmedlare. InsureSec kom igång med verksamheten under 2012 och förmedlarna är därmed nu aktivt med och bidrar till en tryggare marknad för kunderna. Under det dryga år som har gått har InsureSec gentemot förmedlarkollektivet varit framgångsrika och vi har nått kring 80% av målgruppen. Det innebär ett lyft för hela marknaden. I en tid då många känner osäkerhet inför hur man ska spara, placera och försäkra sig är det viktigt att det finns kvalificerade förmedlare kunden kan vända sig till.
Sfm deltog i FI:s seminarium kring ”Lämplighetsbedömning vid finansiell rådgivning”, som hölls den 24 april. Det går bra att se seminariet via Webb-tv på FI:s hemsida eller ta del av powerpoint-presentationen
här >>
FI redogjorde för regelverket som är tillämpligt på värdepappersinstitut och för försäkringsförmedlare när det gäller finansiell rådgivning. Det kunde konstateras att kraven på lämplighetsbedömning är i stort sett samma på VP-institut och på försäkringsförmedlare som agerar inom ramen för försäkring (d.v.s. då enbart förmedlingsregelverket är tillämpligt). FI redogjorde också för en del brister som man hittat vid granskning av VP-institut och försäkringsförmedlare.
FI har gjort följande iakttagelser:
· Brister i omfattning och relevans
· Brister i informationsinhämtning
· Brister i tillförlitligheten i informationen
· Brister i dokumentationen
· Brister vid mer komplicerade och riskfyllda produkter/tjänster
Sammanfattningsvis så kritiserar FI användandet av standardiserade svar till kunder och det är viktigt att varje rådgivning individualiseras och att lämplighetsbedömningen är individuell och är satt i relation till kundens önskemål och behov. Kunden får inte heller bedöma sig själv, utan det är förmedlaren som måste göra en bedömning av lämplighet, risk o.s.v. Det skall utifrån rådgivningsdokumentationen förstå varför en kund har rekommenderats att investera i en viss produkt. Det ställs också krav på lämplighetsbedömning om rådgivningen görs on-line, d.v.s. det är lika höga krav.
Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill som bekant arbeta för att stärka konsumentskyddet inom det finansiella området. Telefonförsäljning av tjänster inom premiepensionsområdet har ansetts vara särskilt problematisk, varför krav på skriftligt godkännande införs där först.
Här >> går det att läsa mer om Riksdagens beslut som togs igår.
Ta del av information från Collectum om nyheten DTP (Deltidspensionspremie för tjänstemän).