14 september, 2020

SFM:s vägledningar ger riktlinjer för omsorgsplikt

Artikel publicerad av Risk & Försäkring, Georg Ebert, länk till artikeln här >>>

 

Omsorgsplikt, dokumentationskrav och rådgivning är de viktigaste beståndsdelarna i Sfm:s nya vägledningsdokument som nyligen publicerades. Sfm:s jurist Per Johan Gidlund berättar om varför det behövs vägledningsdokument och hur de ska utvecklas framöver. 

Att bistå sina medlemmar med allmän rådgivning och information är inget nytt för Sfm. Organisationen har från 90-talet skickat ut manualer i pärmar till sina medlemmar. Nu är det digital information som gäller och i och med att organisationen fått väldigt många frågor från sina medlemmar om IDD beslöt sig Sfm för att ta fram tydliga vägledningar för sina medlemmar.

– Sfm har samlat på sig juridiska frågor under flera år. På Sfm leder jag ett regelverksutskott där vi diskuterar tolkningsfrågor av regelverket med seniora jurister i branschen. När vi hade fått liknande frågor från flera håll i branschen under lång tid kom tanken att vi borde samla ihop våra riktlinjer i en samlad vägledningsskrift, säger Per Johan Gidlund.

– Vi har sedan haft ett tung och namnkunnig arbetsgrupp i Omsorgsplikten i praktiken där vi haft konstruktiva diskussioner. Gruppen delade vi sedan in i delgrupper och bearbetade de olika områdena krav och behov, rådgivning, information och dokumentation.

Förutom regelverksutskottet deltar Per Johan Gidlund i Sfms sakförsäkringsforum Forum för Sak, där även sakförsäkringsbolag ingår och där framkom i november ett mycket tydligt önskemål om vägledning när det gäller delar av regelverket.

Borde inte förmedlarna ha koll på regelverket, inte minst som de flesta är licensierade i InsureSec och genomgår kontinuerliga utbildningar? 

– Min upplevelse är att medlemmar ställer många frågor, oavsett om de är InsureSec-licensierade eller ej, de vill göra rätt. Vi sprider svar på frågor som branschen ställer och som kanske många i branschen borde ställa men de vet knappt om det själva. Detta är på så vis ett proaktivt sätt att stötta våra medlemmar.

–  Sak har ettåriga kontrakt och det skapar en annan typ av kunddialog och en annan typ av avtalsarbete. Inom förmedling av sakförsäkringar rör det sig därför mycket om upphandlingar, förnyelser och avtal med många olika typer av företag. På livsidan behöver kontrakten inte förnyas lika ofta utan det är andra drivkrafter som styr kundkontakten.

Omsorgsplikten är ett område som fått mycket fokus i Sak-vägledningen.

– Det är ett mycket omfattande område som har krävt lång tid och långa diskussioner för att få fram riktiga vägledningar inom. Begreppet omsorgsplikt och att verka i kundernas intresse är principiella begrepp och då är det naturligt att det uppstår många frågor kring hur de ska tolkas. Förmedlarna behöver veta hur det fungerar i praktiken i olika situationer och för olika typer av kunder. Alla frågor vi får visar att det behövdes en praktisk vägledning.

Är du nöjd med vägledningen? 

– En vägledning ska vara praktisk och får inte bli allt för juridisk och teknisk. Jag tror vi har hittat en bra balans mellan teori och praktik.

Har ni lyckats täcka in tillräckligt många olika scenarier i er vägledning för att den ska vara mer eller mindre heltäckande inom området omsorgsplikt?

– Det är en första version av vägledningen och min bild är att vi täcker in de huvudsakliga områdena i regelverket, sedan har vi garanterat flera underområden vi kan arbeta vidare inom och därmed fler scenarier.

Arbetet med att få fram vägledning inom omsorgsplikt har hållit på sedan januari i år.

– Tid har såklart varit en utmaning eftersom de som deltagit i arbetet är seniora jurister och affärsansvariga som är mycket upptagna personer i sitt vanliga arbete. Vi har trots det lyckats få till ett flertal möten och diskussionsforum och nått målet att vara klar till sommaren. ForumFörSak har också varit med och tyckt till för att få båda perspektiven.

Har vägledningen påverkats något av arbetssättet med mer hemarbete i och med coronapandemin? 

– De frågeställningar vi har bearbetat har inte handlat om corona. I Omsorgsplikt i praktiken har vi ett avsnitt om hur information kan lämnas på olika sätt som är applicerbart och aktuellt nu i coronatider. Vi har påbörjat ett arbete om covid-19 också och det kanske kommer in i anvisningarna vad det lider.

Är det något ytterligare område som behöver förtydligas i vägledningarna? 

– Ja, vi har en lite besvärande utveckling kring tjänstepensionsmarknaden och distributionen av vissa tjänster där. Ta till exempel löneväxling och flytt av pensionskapital. Det krävs ingen lämplighetsbedömning inom flytt av tjänstepension. Det gör det svårt att exempelvis göra en krav- och behovsanalys för löneväxling. Förstår den anställda verkligen de ibland ganska komplicerade effekterna av löneväxling även om man inte träffar en rådgivare. Det ska vi diskutera i höst. Ett annat område är att omsorgsplikten nu är väl utredd inom Sak, men den är inte lika genomarbetad inom liv så det får vi kanske göra också.

Hur ofta kommer vägledningarna att uppdateras? 

– Tanken är att vi ska revidera dessa vägledningar varje år. Därför har det varit viktigt i arbetet att skapa en bra struktur som är lätt att underhålla, säger Per Johan Gidlund.

Sfm rekommenderar sina medlemmar att tillämpa vägledningarna och ser även gärna att andra aktörer på marknaden tillämpar dem i de fall det är relevant.

Här kan du ladda hem de båda vägledningarna.

Vägledning inom sak

Vägledning inom liv 

Dessa personer har särskilt bidragit till arbetet med vägledningarna

Arbetsgruppen i framtagandet av vägledning inom omsorgsplikt har förutom Per Johan Gidlund bestått av Jonas Stenmark, vVD och Affärsområdeschef Sak Säkra, Joakim Fick, Chef Compliance och Annagreta Lindberg Samordningsansvarig Sak Max Matthiessen, Caroline Wikström, Senior Legal Counsel, Nordics Aon, Charlotta Lekman Compliance WillisTowerWatson AB och Oy, Magdalena Olsson, Legal Counsel Marsh, Alexander Bredelius, Söderberg och Partners och Mikael Lundman, Tydliga.

14 september, 2020

Den europeiska dataskyddsmyndigheten har beslutat om utkast till riktlinjer om personuppgiftsansvarig, delat personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden

(”Guidelines 07/2020 on the concepts of controller and processor in the GDPR”).

Remisstiden löper fram till 19 oktober 2020 och SFM kommer att besvara remissen via Bipar.

https://edpb.europa.eu/our-work-tools/public-consultations-art-704/2020/guidelines-072020-concepts-controller-and-processor_sv

https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/ovrigt/frequently-asked-questions-judgment-court-justice-european-union_en

 

Har ni frågor eller synpunkter är ni välkomna att kontakta SFM:s jurist, Per Johan Gidlund, perjohan.gidlund@sfm.se

10 september, 2020

SFM i utbyte om provisionsförbud

SFM ingår som medlem i den europeiska partnerorganisationen för försäkringsförmedlare, BIPAR. Genom BIPAR deltar SFM i dialogen med de europeiska lagstiftarna och får på ett tidigt stadium del av information om kommande regler. Frågor som varit aktuella på senare tid är regler om hållbarhet som kommer att påverka kundmötet 2022, men även såklart Covid-19. Eftersom SFM:s vd och jurist ingår i BIPAR Directors committee deltar SFM även i fördjupade dialoger om frågor som rör den inre marknaden där särskilt Covid-19 diskuterats.

  • Det är otroligt värdefullt att följa utvecklingen i exempelvis Tyskland, Frankrike och Storbritannien eftersom liknande frågor redan dykt upp, eller dyker upp och behöver hanteras, på den svenska marknaden, säger SFM:s vd Karin Lindblad.

Det har i olika sammanhang kommenterats att ett provisionsförbud, utöver det som redan finns i Sverige vid oberoende rådgivning, skulle vara aktuellt och inte sällan med Nederländerna som ett påstått gott exempel. Nyligen hade SFM:s jurist därför ett utbyte med en av de nationella organisationer som är medlem i Bipar, Adfiz, branschorganisationen för oberoende finansiella rådgivare i Nederländerna.

Per Johan Gidlund kommenterar utbytet: Marknaden i Nederländerna är exempelvis färgad av en annan historia med omfattande mis-selling skandaler inom unit linked och payment protection som vi inte sett i Sverige, trots det finns såklart saker att lära av varandra. Flertalet slutsatser togs upp, bland annat:

  • Provisionsförbudet på komplexa investeringsprodukter, inklusive försäkringsbaserade sådana, har varit i kraft sedan 2013.
  • På livförsäkringsmarknaden representerar självständiga rådgivare omkring 53 % av den totala rådgivarmarknaden.
  • Rådgivare med 1-5 anställda utgör omkring 77 % av totala antalet självständiga rådgivare.
  • Från 2012 minskade antalet finansiella rådgivare från 5858 till omkring 5200 stycken 2016 men med oförändrad marknadsandel.

Slutsatser som dragits är bland annat att finansiellt utsatta grupper eftersöker inte rådgivare längre, proaktiv rådgivning har i princip upphört och execution only, med tillhörande lägre kundskydd, har tagit större plats på marknaden. Detta får effekt bland annat att konsumenter och småföretagare är underförsäkrade vid sjukdom och att andelen långsiktigt sparande minskar. Slutsatsen från myndighetens utvärdering är att problemet med mis-selling har upphört men att kostnaden för rådgivning inte har minskat. I Sverige hade vi en lång och balanserad diskussion inför implementeringen av IDD och har nu på plats ett regelverk som bygger på transparens och kundernas fria val. Vi tar med oss från erfarenheterna i Nederländerna men ser inte att de utgör skäl för att förändra det fungerande systemet som vi har i Sverige.

7 september, 2020

Svenska försäkringsförmedlare bidrar med värde under corona-krisen

SFM har under sommaren samlat in erfarenheter från medlemsbolag om hur kunder påverkats av krisen och kan konstatera att medlemmarna bidragit med flera konkreta värden. Bland utmaningar har SFM sett att kontinuitet, information och behovet av försäkringsskydd är tre områden som utgjort högre risk för kunderna under 2020. Informationsinsamlingen kommer att fortgå under en tid nu och dialog med SFM:s europeiska medlemsorganisation Bipar sker löpande. SFM:s jurist, Per Johan Gidlund, kommenterar pågående arbete: Trots att kontinuiteten varit en utmaning har möjligheterna att arbeta på distans varit goda bland medlemmarna och den goda IT-infrastruktur som finns mellan försäkringsförmedlare och försäkringsbolag har underlättat för kundernas löpande behov av försäkringsrådgivning. Jag skulle även särskilt vilja peka på att det flexibla kundskyddet i omsorgsplikten och god försäkringsdistributionssed, vilket är sådant som våra medlemmar känner väl och mötet med fysiska försäkringsförmedlare – oavsett om det skett via videolänk, över telefon eller bakom en plastskiva – verkar har varit och är en stor trygghet för kunderna i tider av oroliga marknader. Inom sak-sidan verkar bland annat småföretagskunder såklart ha varit angelägna om att diskutera befintliga försäkringsskydd och där har våra medlemmar varit en viktig del att skapa förståelse för hur försäkring fungerar i dessa tider och underlätta för kunderna att i förekommande fall komma i kontakt med försäkringsbolaget på rätt sätt. För att trygga företagskundernas behov framåt tror jag de flesta är överens om att något form av skydd behöver komma på plats.

 

Har du som medlem information eller erfarenhet i frågan som du vill dela med dig av – kontakta Per Johan på perjohan.gidlund@sfm.se

2 september, 2020

Intresseanmälan för framtida emission i InsureEd SFM AB

Efter behandling i SFM:s styrelse bjuds samtliga medlemsbolag på nytt in att anmäla intresse, icke bindande, att delta i framtida nyemission i InsureEd SFM AB. Syftet med en nyemission är att skapa bred medlemsförankring och anskaffa kapital till verksamheten. Anmäl intresse genom att skicka ett e-post senast nu torsdag den 3 september klockan 17.00. Informationen riktar sig till ansvarig företrädare för medlemsbolaget. Om du inte är det, men är intresserad, ta kontakt med berörd person på ditt bolag t.ex. vd.

Om ditt bolag anmäler intresse, kommer inbjudan samt fullständig information om framtida nyemission skickas till den e-postadress som anmälan kom ifrån. Har du inte mottagit mer information innan 10 september 2020 ombeds du kontakta SFM:s vd Karin Lindblad.

Denna informationsnyhet och anmälan om intresse att delta i nyemission leder inte till förpliktelser eller rättigheter för varken berört medlemsbolag, SFM eller annan involverad part.

 

Vänliga hälsningar,

Karin Lindblad

17 augusti, 2020

Emilie Wiklund blir ansvarig för press- och samhällsrelationer hos SFM.

  • SFM företräder en viktig och spännande bransch som har en betydande roll för samhället och dess utmaningar. För mig känns det väldigt roligt att bli en del av detta arbete och tillsammans verka för en bättre försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens, säger Emilie.

Emilie har bred erfarenhet av kommunikation och opinionsarbete från både riksdagen, Europaparlamentet samt privat verksamhet och kommer nu att ansvara för SFM:s externa kommunikation och dialog med allmänheten, media och politiska beslutsfattare.

  • SFM som organisation är framåtriktade med en viktig funktion och jag ser verkligen potentialen i att tillsammans med förmedlare och medlemsföretag förtydliga och förmedla den viktiga roll branschen spelar i samhället, säger Emilie.

 

För att kontakta Emilie:

emilie.wiklund@sfm.se

073-063 3775

9 juli, 2020

Medlemsremiss på SFM-vägledningar

Försäkringsförmedling förutsätter högt förtroende från marknaden och genom vägledning till branschen skapas förutsättningar för ett starkare och mer enhetligt skydd för kunderna. Genom samarbete mellan representanter från medlemmarna har SFM arbetat fram tre vägledningar som beretts via Forum för Livförsäkring respektive Forum för Sakförsäkring.

Vägledningarna läggs nu ut för remiss till samtliga medlemmar som är välkomna att återkoppla synpunkter till info@sfm.se, senast 15 augusti 2020.

Länk till de vägledningar som rör livförmedlare här

Länk till de vägledningar som rör sakförmedlare här

Vägledningarna kommer att förvaltas och utvecklas löpande av förmedlarbranschen via SFM och förhoppningen är att de är till praktisk nytta samt att alla som tillämpar dem är med och bidrar till fortsatt utveckling av dem genom att kontakta SFM:s kansli om det finns förslag på förbättringar.

15 juni, 2020

Möjlighet att tycka till om vägledning för att motverka penningtvätt!

Simpt – Svenska institutet mot penningtvätt – har publicerat utkast till uppdaterade och ny branschvägledning om regelverket mot penningtvätt och terrorismfinansiering för öppen konsultation och synpunkter. Bakom Simpt står SFM och sex andra branschorganisationer. Nytt för årets vägledningar är att SFM, med hjälp av medlemmar, utvecklat en praktisk vägledning för försäkringsförmedlare om kundkännedom.

Den öppna konsultation som påbörjats idag omfattar bl.a. frågor om allmän riskbedömning, att avsluta affärsförbindelse, person i politiskt utsatt ställning samt övervakning och intern kontroll.

Aktuella utkast till vägledning har lagts ut på Simpts webbplats för öppen konsultation innan de slutligen kan antas. Öppen konsultation innebär alltså att alla som har synpunkter på utkastet uppmanas att kontakta Simpt, senast den 11 september i år. Här finns dokumenten: http://www.simpt.se/oppenkonsultation.html

Penningtvättsregelverket är omfattande och lämnar utrymme för tolkningar. Simpt bildades 2016 för att ta fram vägledning för hur försäkringsförmedlare och andra företag inom den finansiella sektorn i praktiken ska tolka och tillämpa dessa regler.

Arbetet inom Simpt är ett bra exempel på hur våra medlemmars engagemang tillsammans med SFM och övriga finansiella sektorn, leder till bättre stöd för branschen och lättare att följa regelverken, kommenterar Per Johan Gidlund, SFM:s jurist. SFM har för avsikt att fortsätta arbeta för att utveckla vägledning specifikt för försäkringsförmedlare där det behövs.

Kontakta Per Johan för mer information eller om du har frågor.

11 juni, 2020

SFM besvarar remiss – En översyn av reglering för tjänstepensionsföretag

Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) har beretts tillfälle att ge synpunkter på rubricerade remiss. SFM är positiva till förslagen som leder till en bättre situation för egenföretagare, samtidigt som SFM är bekymrad över att individuell tjänstepension – vilken i många fall är vad egenföretagare tecknar – får konkurrensnackdelar i förhållande till kollektivavtalsgrundad tjänstepension.

SFM vill även i sammanhanget för reglering av tjänstepensionsföretag påpeka den snedvridning i marknaden som sker när dessa undantas från regelverken motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism. SFM:s förslag är att distribution av livförsäkring fortsatt utgör tillämpningsområdet för lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, men att tjänstepensionsförsäkring enligt definition i till lag om tjänstepensionsföretag 1 kap. 4 §, undantas. Det leder till en mer riskbaserat jämställt förhållningssätt, snarare än att endast tjänstepensionsföretag ska undantas regelverken motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism.

Läs hela remissen här >>>

26 maj, 2020

Pressmeddelande 2020-05-26

Itello AB ansluter sig till S4I Standard for Insurance AB

Itello AB ansluter sig som 18:e bolag till S4I för att delta i arbetet och utöva inflytande över det
fortsatta utvecklingsarbetet inom S4I, som syftar till att bedriva gemensamma standarder inom
försäkringsbranschen.

– Inom försäkringsbranschen finns ett stort behov av att kunna använda gemensamma elektroniska
standarder för överföring av information mellan försäkringsföretag och andra intressenter. Det är
därför mycket glädjande att Itello AB ansluter sig till S4I för att delta i detta arbete, säger Karin
Lindblad, vd för S4I.

S4I ska se till att etablera, utveckla och förvalta standarder för överföring av elektronisk
försäkringsinformation mellan relevanta aktörer. Inom S4I har en ny version utvecklats av den
standard som används inom pensions- och livförsäkringsområdet – MisLife 2.0. Bolaget har även
utvecklat en gemensam standard för informationsutbyte gällande provisionsinformation. Arbetet har
drivits i projekt och de framtagna standarderna avseende MisLife 2.0 och provisionsinformation finns
tillgängliga för hela försäkringsmarknaden på S4I:s hemsida sedan den 2 december 2019.

– Standardisering är en viktig del i utvecklingen av de produkter och lösningar som Itello erbjuder. Vi
är därav mycket glada över att nu vara en del i det arbete som S4I bedriver för gemensamma
standarder inom försäkringsbranschen, säger Mats Lillienberg, vd för Itello.

 

OM S4I STANDARD FOR INSURANCE AB
S4I Standard for insurance (S4I) bildades hösten 2016 och ägs gemensamt av SFM Service AB och
Svensk Försäkring Service AB (SFS). S4I ska se till att etablera, utveckla och förvalta standarder för
överföring av elektronisk försäkringsinformation mellan relevanta aktörer. För mer information,
besök www.S4I.se

OM ITELLO AB
Itello AB är ett insurtechbolag och den marknadsledande leverantören av affärssystem och
digitaliseringslösningar för liv- och pensionsbranschens alla aktörer i Norden. Itello erbjuder
produkter och lösningar med syfte att automatisera och digitalisera verksamhetsprocesserna samt
möjliggöra innovativ affärsutveckling för alla våra kunder. För mer information, besök
www.itello.com.

 

För mer information, kontakta:

Karin Lindblad, VD S4I Standard for Insurance AB, karin.lindblad@sfm.se, +46 76 140 95 36
Mats Lillienberg, VD Itello AB, mats.lillienberg@itello.se, +46 70 848 8187