Medlemsstöd
SFM bidrar till branschen genom:
- Kontinuerlig dialog med medlemmar, försäkringsbolag, Finansinspektionen, Finansdepartementet mm
- Kundskydd och förmedlarnytta genom stark självreglering med bred förankring i försäkringsbranschen
- God försäkringsdistributionssed, målmarknad, vägledningar och ställningstaganden, god rådgivningsdokumentation, fullmakter mm
- Utveckla branschöverenskommelser i frågor som rör försäkringsdistribution i övrigt
- Strategiskt ägande med Svensk Försäkring (Fullmaktskollen AB och S4I Standard for Insurance AB) för att sätta standarder med hänsyn tagen till försäkringsförmedlarnas intressen
- Utbildningsleverantör genom InsureEd till både medlemsbolag, försäkringsbolag och andra aktörer inom försäkringsdistributionen
Vilka tjänster vi tillhandahåller alla medlemmar:
- Tillgång till obligatorisk ansvarsförsäkring
- Tillgång till rabatterad utbildning via InsureEd
- Utformning av fullmakter
- Digitaliserad fullmaktshantering via Fullmaktskollen
- Informationsstandarder inom Standard for Insurance
- Framåtblickande analys av förmedlarmarknaden och påverkansarbete
- Medlemsservice FAQ
- Checklistor
- Utvärdering av förmedlardiskar/försäkringsbolag
- Bevaka branschintresset på försäkrings- och Finansmarknaden
- Statistik och marknadsanalys
- Branschbevakning & konsekvensanalys av praxis och regelverk
- Regelverksutskott kvartalsvis
- Riktad information till små och medelstora Förmedlare
- Bipar/Påverkansarbete i EU
- Nyhetsbrev
- Mallar och grundläggande regelverksinformation
- Dialog med myndigheter (Finansinspektionen, Konsumentverket m.fl.)
- Försäkringsmanualen 2020 – vägledning på övergripande nivå