Medlemsstöd

SFM bidrar till branschen genom:                            

  • Kontinuerlig dialog med medlemmar, försäkringsbolag, Finansinspektionen, Finansdepartementet mm
  • Kundskydd och förmedlarnytta genom stark självreglering med bred förankring i försäkringsbranschen
  • God försäkringsdistributionssed, målmarknad, vägledningar och ställningstaganden, god rådgivningsdokumentation, fullmakter mm
  • Utveckla branschöverenskommelser i frågor som rör försäkringsdistribution i övrigt
  • Strategiskt ägande med Svensk Försäkring (Fullmaktskollen AB och S4I Standard for Insurance AB) för att sätta standarder med hänsyn tagen till försäkringsförmedlarnas intressen
  • Utbildningsleverantör genom InsureEd till både medlemsbolag, försäkringsbolag och andra aktörer inom försäkringsdistributionen
     

 Vilka tjänster vi tillhandahåller alla medlemmar:

  • Tillgång till obligatorisk ansvarsförsäkring
  • Tillgång till rabatterad utbildning via InsureEd
  • Utformning av fullmakter
  • Digitaliserad fullmaktshantering via Fullmaktskollen
  • Informationsstandarder inom Standard for Insurance
  • Framåtblickande analys av förmedlarmarknaden och påverkansarbete
  • Medlemsservice FAQ
  • Checklistor
  • Utvärdering av förmedlardiskar/försäkringsbolag
  • Bevaka branschintresset på försäkrings- och Finansmarknaden
  • Statistik och marknadsanalys
  • Branschbevakning & konsekvensanalys av praxis och regelverk
  • Regelverksutskott kvartalsvis
  • Riktad information till små och medelstora Förmedlare
  • Bipar/Påverkansarbete i EU
  • Nyhetsbrev
  • Mallar och grundläggande regelverksinformation
  • Dialog med myndigheter (Finansinspektionen, Konsumentverket m.fl.)
  • Försäkringsmanualen 2020 – vägledning på övergripande nivå